Kropp och själ

leslita.blogg.se

Syfte med Meditation?

Publicerad 2009-03-09 15:38:17 i Psykologi,

Man stävar emot att vara i Nuet. Och att detta nuet ska förlängas in i framtiden. För ett "nu" är väldigt kort. Övergången från dåtid till framtid går väldigt fort. Sen kommer ett nytt "nu". Men denna känslan man har av att vara vilande i varandet. Det sägs att det är djupare är sovandet. Återhämtningen här i detta tillstånd sker än mer effektivt. 
Man ska vara bortom sinnet. Ingen uppfattning av tid och rum. Inga känslor, inga tankar. Bara försvinna och Hamna i upplysningen. Där sker allting alltid i ett naturligt samspel.

När jag kommer jobba med att möta klienter sedan är det inte meningen att jag ska behöva "tänka ut" ett svart på vad jag ska säga. Det ska komma en naturlig intuition som jag litar på. Det är mer respektfull mot dennes känslor också.

Ja det är därför jag mediterar. Detta är mitt syfte. Några frågor?



Idag i skolan så mediterade vi och testade olika västerländska tekniker inom mindfulness som den berömde Lars-Erik Uneståhl har tagit fram en struktur för. Jag funderade...
påminner inte det mycket om Vipassana som är en del av Budismen som Jon Kabat Zinn utvecklade? 
Kändes som att han kopierat rakt av, men jag håller mig till läroplanen. Meditation som meditation. Meningen är att du ska finna ett inre lugn, sluta tänka och bara vara. Alla hittar sitt eget sätt.

Mediterar du nått? I så fall hur? Berätta gärna för mig hur ditt sätt "går till" =) Funderat på att börja?

Kommentarer

Postat av: ida

Publicerad 2009-03-09 16:14:42

sv:

åh tack så mycket. jag har klippt lugg nuu ;) kram

Postat av: Jenna

Publicerad 2009-03-09 17:22:23

hehe nä det gick inte så bra att öva, haha. jag ska inte gå på universitetet så, hehe.



idag ska jag umgås lite med familjen, sen ska jag hem till pojkvännen ;) du då?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild