Kropp och själ

leslita.blogg.se

Det medvetna köket

Publicerad 2009-03-30 19:32:39 i Recept,

Idag hade vi introduktion på en ny kurs om Kost. Det ska bli spänande med denna kursen. Vi ska få laga mat praktiskt, lära oss om sjukdommar och om människor som kräver special kost. Allt ur ett hälsoperspektiv så att vi ska kunna rådge klienter som kommer till oss i vårat framtids yrke. Just nu håller vi på läser lite om Dieter och jag kommer att förklara lite vad som är bra och inte för kroppen och vad som egentligen fungerar. (utifrån vad vi kommer lära oss på Universitetet som är Forskat medicinsk bevisat)

Dessa hade jag tänkte berätta lite kortfattat om när jag har fått tillräckliga kunskaper att kunna uttala mig ifrån.
* Livsmedelsverkets rekomendationer
* Glykemisk index GI/GL
* Atkins 
* Very low calorie diet VLCD
* Low Carb and High Fat . LCHF
* ISO
* Cambridge
* Stenålders metoden
* Medelhavs metoden


Jag ska hålla en kort muntlig redovisning om en valfri diet imorgon redan! Valde LCHF då jag tycker att det är absurt att gå ner i vikt av att öka intaget av fetter.Och mättade onyttiga fetter också. Blir man inte sjuk då?? Jag förstår inte hur det går till och ville lära mig om det och läsa vad den har fått för kritik. 


 


Vilken bild tror ni är Godkänd enligt LCHF?
Någon som går efter någon av ovanstående dieter som vill berätta lite?

Kommentarer

Postat av: SZ crew

Publicerad 2009-03-30 21:30:24

Hej!



Checka gärna in SZ's nya Outfit och skönhet blogg!



Hos Fashion Inn By SZ kommer ni att hitta outfits för alla smaker, ni kommer att få råd om hur man klär sig, om vad som är inne och vad som är ute, hur en plagg bör användas och hur den inte bör användas. Ni kommer också at få skönhetsråd, detta gäller självklart både kvinnor och män.

Vi kommer också att börja med "give aways" och tävlingar där vi delar ut unika plagg som vi hittar, skönhetsprodukter m.m.



Du/Ni får gärna skicka in Feedback och egna Outfits samt motivering, tycker vi att motiveringen och outfit:en är bra så kommer vi att publicera den tillsammans med en länk till den som skickade outfiten!

Du skickar feedback eller Outfits till [email protected]





Mvh;



SZ Crew.

Postat av: Fluffiie

Publicerad 2009-03-30 21:34:36

Min mamma år på LCHF, hon har gått ner 6 kg och 9 cm i midjan på 3 veckor. Så hon tycker den är skitbra ^^

Postat av: annsan_s

Publicerad 2009-03-30 22:43:38

Tack så mkt. Ängeln är häftig du...( Fniss )



Ha en bra kväll



Kram

Postat av: pinkhelp

Publicerad 2009-03-31 07:41:28

Man går ner i LCHF pga att man äter mindre av maten och därmed mindre kalorier, MEN samtidigt så förstör du kroppen på andra sätt, bara för att man har en smal kropp betyder det inte att man har en hälsosam kropp. Blodfetterna, blodtrycket, kolestrolet etc. blir helt förstört, speciellt farligt om du är äldre, och det är många äldre som äter enligt den dieten, har för mig att det finns dödsfall pga den med. Så håller med dig, den är helt sjuk, men folk (jag kan inte säga annat jag heller...) ser bara till vikten och midjan och inte till hur kroppen egentligen mår!

Postat av: Fluffiie

Publicerad 2009-03-31 07:47:35

sv; Hah ingen orsak du!

Själv tror jag inte på dieter. Enligt mig ska man bara ha en själman bra kosthållning och röra på sig tillräckligt mycket.

Postat av: Fluffiie

Publicerad 2009-03-31 13:48:31

sv; Åh det ska jag testa! :]



Postat av: Becca

Publicerad 2009-03-31 16:31:39

sv; ja den är verkligen fin den låten :) precis , vem älskar inte disney..

Postat av: tiiiinaa

Publicerad 2009-03-31 17:03:20

hej, förlåt att jag inte svarar förrän nu :)

gud så skoj att du tagit hål i tungan! hur känns det? :p

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild