Kropp och själ

leslita.blogg.se

Elektromyografi EMG

Publicerad 2009-02-10 21:44:42 i Spa & Massage,

I dag gjorde jag ett EMG test för att se min aktivitet i musklerna. Jag fick göra olika tester för att se om jag har förmågan att kuna slappna av i musklerna ordentligt samt kunna aktivera den när jag vill. 
Allt var fullt normalt och jag hade till och med väldigt bra kontroll på att slappna av kroppsligt.  Inga spänningar hittades.

Så vad är problemet med min sömn då? Sjuksystern sa att det beror på att  jag inte kan varva ner.
Tydligen kan ja det bra.
Mentalt då? jag är ju inte den som ligger och oroar mig och grubblar, jo ibland men det gör väll alla.  
 
Hur går det till? Man sätter elektroder på en utvald muskel, axlarna och ryggen i mitt fall. EMG fångar upp elektriska impulser som nervcellerna skickar till hjärnan. Alla dessa sladdar är kopplade till en apparat som i sin tur är kopplad till en dator där man ser vågorna i ett diagram.
Sedan får man instruktioner om vad man ska göra allt från att sitta helt avslappnad till att göra armhävningar eller ligga på golvet eller bara visualisera och tänka mentalt att muskeln är avslappnad och sitta helt still.  
EMG
Användningsoområden?
Vid rehabilitering för att se att muskeln utvecklas och inte är för svag. Resultat över en längre period.
styrketräning för att hitta rätt övning som ger bäst effektivitet och på så sätt byggs upp snabbast.
Biofeed back inom all idrottsverksamhet för att kolla så att man späner rätt muskel och slappnar av med resterande och virce versa.
Massage och avspänning för att se avslappningsnivån, förmågan i musklerna.

Kommentarer

Postat av: zozzo

Publicerad 2009-02-11 15:08:59

nu är svaret på din fråga uppe i bloggen

Postat av: zozzo

Publicerad 2009-02-11 19:11:47

aa dte hade vart tufft och lära sig den dansen heheh

Postat av: J U L I A

Publicerad 2009-02-11 19:13:07

hahaa, aa då blir det svårt :/

Postat av: Aysel

Publicerad 2009-02-11 19:14:45

- aa visst är den :)

nej jag sover aldrig med dom men jag får sova typ nån timme. Jaa jag får vara riktigt noga med det :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild