Kropp och själ

leslita.blogg.se

AyurVeda

Publicerad 2008-10-01 21:18:46 i Alternativmedicin, Ayurveda,



Ayurveda är en livsstil som dem flesta människorna i Indien lever efter.

Det finns 3 olika människotyper Vata, pitta och kapah

Jag svarade på frågor och gjorde en undersökning utifrån en bok som jag lånat.

Tydligen är jag Vata. Ett stort överflöd av vata.
Vilket betyder att jag ska försöka bli lite mera som pitta eller kapah för att skapa balans.

Boken ger råd på träningsformer och mat som ökar eller sänker dessa tre doshor.

Men jag går inte in så djupt på det.


Jag gjorde testen på hela min familj och en kompis och alla tyckte att karaktärsdragen och perslonligehen stämmde bra. Syftet när jag lånade boken var inte att ändra hela min livsstil utan det är mest intressant att lära sig om Ayurveda och framför allt lära känna sig själv och anda i sin omgivning.


En Vata person har många bollar i luften samtidigt, ständigt i rörelse och blir lätt rastlös. Tycker inte om rutiner utan behöver omväxlingar.


En pitta är effektiv och ambitiös.känner ofta konkurens hatar att förlora och blir sällan nöjd med det den har åstadkommit.


En Kapah är mer en förmedlare än en idespruta. Långsam till sättet. Bekymmerlös, pratar lugnt och harmoniskt.


OCH självklart mycket mycket mer, men det var det här som jag kommer ihåg tydligast och där doshorna skiljde sig mest. Sedan finns kombinationer som är väldigt vanligt.


Gör testet här om du är intresserad. http://www.halsosidorna.se/AyurvedaTest.htm skicka ditt svar så kan jag ge dig tips på vad du behöver öva dig på ;)

Källor: Boken Ayruveda för kropp och själ av Eva Sanner  och Peter Ljungsberg
Min klass kompis Emma har träffat Eva. Emma har varit i Indien och lärt mig massor utifrån hennes erfaranheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild