Kropp och själ

leslita.blogg.se

Allt om té

Publicerad 2007-09-02 15:37:40 i Recept,

I dag har jag forskat lite om te och dess funktioner. Te är förebyggande mot sjukdomar alltså är det väldigt nyttigt med en kopp hett te dagligen.

Det finns olika sorters te. Några exempel är:
  • Grönt te som är väldigt mild och rengörande för magen, det sägs också att den innehåller ett ämne som är lugnade.
  • Rött te som är min favorit sort
  • Svart te mindre nyttig men otroligt gott!
  • Smaksatt te finns i de flesta hushållen eftersom att det går att köpa i stort sätt överallt.
  • Ört te, vitt te och gult te.
Medicinskt: Antioxidanten katekin som ingår i te stärker immunförsvaret mot bland annat flera typer av cancer. Varje klunk te aktiverar den inre rengöringen - den börjar med kariesbakterierna i munnen och fortsätter därefter att svepa bort stafylokocker och streptokocker.

Här hittade jag ett recept som jag måste testa eftersom att jag har färska mynta blad på "mitt lager" just nu =)

Mynta-te
4 koppar/glas

4 sockerbitar
8 kvistar färsk mynta
4 dl hett svart te

Lägg en sockerbit i varje glas, lägg ned myntabladen och slå hett nybryggt svart te över och låt dra i åtta minuter.

Däremot gillar jag inte saffran med tog ändå med receptet till er som vill prova.
Saffrans-te
1 kanna

2 tsk grönt kinesiskt te
1 tsk saffran i trådar
9 dl hett vatten
socker efter smak

Lägg te och saffran i en tekanna. Slå hett vatten över och låt vila i 5 minuter. Smaka upp med lite socker.
Slå upp genom en tesil i portionsmuggar.


Myna och saffran te. Kinesisk ört te  Indisk chai latte te 
Japanska porslinkoppar Gröna glaskoppar


Porslinmuggar är ute, använd glaskoppar istället. Så vackert. Tänk på att inte övermatcha heller det SKA vara olika färger mönster och former =) Vad roligt nu känner jag för att ha en te bjudning =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild