Kropp och själ

leslita.blogg.se

Det din kropp vill ha

Publicerad 2012-09-18 14:59:00 i Psykologi,

Det sägs att kropp och själ hör i hop, det håller jag med om. Men det många inte förstår är att själ och tanke inte är samma sak. Din tanke och din kropp har givetvis en koppling med varandra men tanken är mycket kraftigare än kroppen i sig själv. Du kan inte behandla kroppen så som ditt sinne bahagar. Det DU vill ha och det din kropp vill ha är inte samma sak!
 
DU kanske tycker att det är jätteskönt att ligga och sova hela förmiddagen och lata dig hela eftermiddagen. Men vill verkligen din kropp det? Nej. Kroppen vill aktiveras, den behöver frisk luft, mortion. Hjärtat behöver pumpa lite extra blod lite extra snabbt ibland. Organsystemen och framförallt tamarna behöver mortion. Hur vill du att din kropp ska må? Den kan inte styra sig själv. Det börjar i tanken. "Jag orkar inte träna". Orkar din kropp träna? Om svaret helt ärligt är nej så kan du vila ut ordentligt. Annars, välj alltid att tillfredställa din kropp framför din tillfälliga sinnesstämmning. "Jag gillar inte att träna", "Jag är inte en sådan persontyp". Nej men det finns bara en sorts kroppstyp. Den som behöver aktiveras.
 
Det är samma sak med allt ätbart. Vill din kropp bli fullproppad med konstgjorda tillsatser, socker, dåliga fetter och snabba kolhydrater som sätter blodsockernivåerna i kroppen ur balans? Nej! Visst börjar det här bli superenkelt :-). Ge kroppen nyttigheterna som den vill ha. Vitaminer, mineraler, proteiner. Bra bränsle. Du vet precis hur du ska tänka nu. Låt inte din tanke styra dig att göra saker inte kroppen mår bra av. Ta kontroll!
 
 


 
Dagens affirmation: "Jag äter det min kropp vill ha"  & "Jag gör det min kropp vill och mår bra av".

Kommentarer

Postat av: Linn

Publicerad 2012-09-18 16:16:48

Bra skrivet!
och snygg uppdatering av bloggen! :)

Svar: Tack så mycket =) Jag har haft så mycket i skolan, men nu har jag fått inspiration till att skriva igen och blogga mer. Tack! Jag tänkte göra det mer stilrent, kändes så stökigt och "trångt" med två menyer. Nu är det luftigt och skönt =)
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild