Kropp och själ

leslita.blogg.se

Flera små drömmar – en stor personlighet [artikel]

Publicerad 2011-10-23 11:30:00 i

Hej på er, nu när jag bytte header och använde denna bilden så kom jag att tänka på kamratintervjun som vi gjorde första terminen. Detta är alltså intervjun på mig som min klasskamrat skrev och fotograferade till. Tänkte att de kunde vara intressant för alla nya läsare jag har fått på senaste tiden.



Hon har ett brinnande intresse för yoga, sund kost och människans hälsa. Hon är ett ”filmfreak” som hon själv uttrycker det, och har en annorlunda skribentdröm inom journalistyrket. Det här är 22-åriga Lesly Valencia, med diplom för att massera.


Lesly möter mig under en förmiddag på universitetsområdet i Flemingsberg. Det är kyligt ute, så vi promenerar i rask takt en liten bit bort och hittar efter en stund en solig plats vid en skogsdunge där vi slår oss ner.
Hon ser sig lugnt omkring med en belåten min och berättar för mig att naturen ligger henne varmt om hjärtat. Att hon studerar journalistik med naturvetenskaplig inriktning på Södertörns högskola i Stockholm är alltså ingen slump. Hon har tidigare läst ett tvåårigt spa- och hälsoprogram på Örebros universitet, men har efter den utbildningen bestämt sig för att slå ihop de kunskaperna med drömmen om att bli skrivande journalist.
– Reseskribent är något jag velat bli länge, fast nu lutar det mer åt att skriva om hälsa. Att undersöka alternativa mediciner och andra kulturella behandlingsmetoder och sedan föra informationen vidare känns väldigt intressant, berättar hon entusiastiskt.

Stora intressen
När hon inte är i skolan arbetar hon extra på olika spaanläggningar i Stockholm. Främst blir det till att massera, men även andra behandlingar står på schemat. Får hon en stund över mediterar hon gärna med hjälp av yoga.
– När jag först fick upp ögonen för yoga tog jag tag i det på egen hand. Jag köpte en bok och försökte lära mig själv.Det absolut roligaste är att se sig själv utvecklas inom det. Fast egentligen är det viktigaste i yogan att kunna se och känna helheten, förklarar hon för mig.

Även böcker, musik, men främst film, underhåller henne under hennes lediga tid. Hon är ett riktigt ”filmfreak” enligt henne själv, och filmen ”Vicky, Cristina, Barcelona” är en stor favorit.
– Jag har sett den typ fem gånger. Den har verkligen allt! berättar hon skrattandes.

”Blyghet är fult”
Lesly är en nyinflyttad student i Stockholm men har tidigare bott i Trollhättan. Där är hon uppvuxen tillsammans med sin mamma, sin pappa och sina två bröder. Hennes föräldrar kommer ursprungligen från Chile, och den chilenska kulturen har alltid var en del av henne. När jag frågar henne om vilken egenskap hon tycker är viktigast hos en annan person är hon snabb med att svara ”öppen”.
– Min mamma har alltid sagt att blyghet är fult, berättar Lesly.

Något hon även fått med sig från Chile är kärleken till dans. Tidigare har hon tränat latinamerikansk dans så som samba, men också annan dans med liknande influenser från Sydamerika. Med hennes sambagrupp har hon tillsammans besökt och uppträtt på olika karnevaler och föreställningar. Hon har dessutom varit danslärare och tränat en dansgrupp i latin mix.

Lite av en dröm

Vem skulle du vara om du fick vara vem du ville för en dag? frågar jag henne.
Svaret kommer kvickt med ett härligt och brett leende på läpparna.
– Jag skulle vilja vara en professionell dansös som uppträder på en stor musikal någonstans. Det har alltid var lite av en dröm.

ALEXANDRA TIHINEN

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild