Kropp och själ

leslita.blogg.se

The venus project

Publicerad 2011-11-30 10:00:00 i Andlighet,

Jag har blivit uppmanad att läsa på lite om "The venus project". Det handlar om att bygga en värld utan pengar. Till en första anblick verkar det omöjligt och det är flera livslivs; långt projekt men väldigt intressant. Mitt ex var eller är fortfarande tror jag intresserad av den politiska delen som styr världsekonomin. Han berättade mycket för mig om böcker som han hade läst angående bland annat familjen som styr bankerna i USA och äger allt. Det var väldigt spännande och jag har aldrig släppt det att jag skulle vilja veta mer.

Och så dyker min nuvarande pojkvän upp med samma intresse. Ett fan av Jacque Fresco som föreläser mycket om "The venus project". Sammanträffande eller meningen? Eller kanske har jag bett universum om det och bara varit mottaglig.

A Conversation with Jacque Fresco from Joel on Vimeo.

 

Lyssna på det här om ni blivit nyfikna. Bland annat säger han det här:

"Suppose that all the money in the world disappear tomorrow. As long as there are phones, water, building-material. We can do build anything that we wanna build. It is not money that people need. Its acces to resources"


Vad tror ni? Kommer pengar någonsin att upphöra? Hur skulle världen utan pengar se ut? tacksam för en kommentar...

 

♥Länkar: Jacque Fresco, The venus project,

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-11-30 14:31:02

Åh vad spännande!! Jag har varit inne på samma tankar, och läst lite annat om det. Det är eb fascinerande tanke :)

Kram

Postat av: Benjamin

Publicerad 2011-12-01 13:47:05

Bra inlägg! Jag tycker det är viktiga saker som Jacque tar upp och man bör fundera lite kring det. Jag var på hans föreläsning när han var i stockholm för ett år sedan, riktigt intressant! Du kan se hela föreläsningen här då den finns inspelad



http://vimeo.com/19847705

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2011-12-07 21:24:45

SVART TILL BENJAMIN:



Hej, tack för din kommentar. Ja Jacque säger mycket tänkvärt och har bra argument. Det är intressant. Spännande att läsa på din sida om Zeltergais också. Tack så jättemycket för din videolänk. Ska kolla upp det :)



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild