Kropp och själ

leslita.blogg.se

Maya horoskop

Publicerad 2011-11-15 05:14:00 i Indiankulturer,

Jag har på senaste tiden läst mycket om Mayakulturen och då främst om horoskopens tecken. Det finns så mycket och detaljerat. Det är väldigt invecklat men jag tänkte förklara grunderna och om ni förstår och vill veta mer så får ni gärna säga till. Maya har väldigt många tecken, 20 stycken varav varje har en siffra emellan 1-13. De kallas soltecken och måntecken (eller toner) och sätts ihop till en unik kombination.
  1. Draken
  2. Vinden
  3. Natten
  4. Fröet
  5. Ormen
  6. Världens länkare
  7. Handen
  8. Stjärnan
  9. Månen
  10. Hunden
  11. Apan
  12. Människan
  13. "Sky walker"
  14. Magikern
  15. Örnen
  16. Krigaren
  17. Jorden
  18. Spegeln
  19. Stormen
  20. Solen

Detta är soltecken och måntecknen är saker som , magnetiskt, elektrisk, rytmisk, galaxisk, planetarisk, spektral os.v Men oftast säger man siffran. Jag är tillexempel en Spektral Sol eller Sol 12. Man kan säga att alla personer har 5 tecken i kombination till varandra och så har alla de 5 tecknena var sitt nummer från 1-12. Dessutom en av de 4 färgerna som är som ett överskridande element gemensamt för 5 soltecken. Dessa är Rött, vitt, blått, gult. Hänger ni med? Här kommer ett exempel:

 

Detta är mina teckenkombinationer här över. Alla personer har minst en av varje färg. Nästa steg är alltså att varje tecken har en siffra också. Alltså min motpol är en hunden som är vit, men vilken sorts hund är det? Jo för mig är det en elva. Det dolda är en drake som är röd och en trea, det komplementerande tecknet är en storm som är blå och elva. Det styrande och målet är båda solar elvor. Som ser ut så här när man lägger till måntecknet i bilden.

♦ Det som är mest intressant med maya jämfört med det traditionella stjärnteckens horoskop som mitt är Jungfru är att med maya; så får man reda på hur man ska hitta balansen eftersom praktiskt taget alla är i obalans. Det är inte så mycket konstanterande att "så här är alla jungfruar" utan allt beror på vilken väg du väljer att ta. Hela poängen men mayahoroskopet är att man ska hamna i mitten i målet i en balans av alla tecknen. Om man är i obalans alltså för mycket till vänster eller höger så börjar det tecknet istället att styra. Men man ska inte ignonera de andra tecknena helt för de är fortfarande en del av dig som du ska lära dig något av och måste därför kunna hantera.

 

Ställ gärna frågor om något är oklart, det är svårt att förklara något så komplicerat och hemsidan är på spanska också. Nu undrar ni säkert vilket Mayatecken ni har, tyvärr har jag inte hittat någon bra sida på svenska, säg till om du gör det. Sidan jag använder mig av är http://www.elarcangel.com om någon vill använda Google översättning.


Var det intressant? Vill ni läsa mer om Mayatecknen?

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-11-15 10:26:01

Jättespännande, men lite svårt att hänga med! Men jag läser gärna mer :) KRam!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild