Kropp och själ

leslita.blogg.se

Indian symboler

Publicerad 2011-07-13 18:17:13 i Indiankulturer,

Hej på er kära läsare. Vissa av er vet redan att jag är fachinerad av indiankulturen. När jag satt på bussen på väg hem från träningen så bläddrade jag i min nya tarotkortlek som heter "Native american tarot". Jag upptäcker massa symboler som jag inte har den blekaste aning om vad det betyder. Sedan slog det mig att jag ville lära mig vad olika djur, symboler och annat betyder för Indianerna. På så sätt kan jag lättare tolka korten. Så jag kom hem och googlade och hittade massor med symboler! Valde ut två som jag vill dela med mig av.

 

 

Solen Kachina:
Kachinas är andarna av den osynliga livskraften. De är övernaturliga varelser som tjänar som gudomlig budbärare mellan människor och gudar. Solen Kachina är en symbol för liv, tillväxt, själsstyrka och överflöd.

Navajo Yeii Anden är medlaren mellan människan och hennes Skapare. Yeiis kontrollerar naturkrafter, som dag och natt, regn, vind och sol. En mycket exceptionell sorts yeii är Yei'bi'chai. Farförälder/ande eller en "pratande överkraft". Yei'bi'chai lär människorna hur man ska leva i harmoni med allt levande genom att följa några enkla regler för att bevara och bara använda de saker han verkligen behöver för att överleva.

 

 

 

Vad tycker ni? Låter det intressant?

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-07-13 18:42:42

Symboler är jätteintressant!! Kul att titta in lite närmare på det!! :D

Svar från min blogg:

Tack för kommentaren Lesly!

Ja, visst är det så att alla är konstiga i någons ögon!!

Maria bestämde sig för att inte gå på bio trots allt, men min kompis "tantista" förbarmade sig över mig så vi ska gå - fast på en senare föreställning vilket är rätt bra eftersom både "tantista" och jag är morgontrötta! :P

Postat av: Vickan

Publicerad 2011-07-14 20:15:58

Jag har också en Native american tarotlek, kanske samma... är några år sen jag köpte den dock :)



Jag har dock inte läst på om symboler osv, men det var ju smart :)

Postat av: Vickan

Publicerad 2011-07-16 18:17:21

jo, fast jag såg sen i ett inlägg att det nog inte var samma tarotlek. Min ser lite annorlunda ut.

Jag höll på mycket förut 2001-2003 ca.. tyckte det var spännande och jo det är väl intressant nu med. Men jag har inte kollat på den på 2 år nu. Ska se om jag hittar igen lådan med alla saker :)



Så kan jag visa den.



Superman har jag inte gjort ännu. På polefitness.blogg.se så har jag sett videos på olika övergångar mellan trick och in i superman osv. Men det var längesen. Men finns nog videos på youtube också

Jag vet inte heller riktigt hur jag ska komma in i den.



Hoppas du får ordning på det :)



Och jo, balett är ju jättefint, ska bli spännande och roligt att lära sig :)

Postat av: Estela

Publicerad 2011-07-22 07:14:17

Vad spännande. Jag är själv native indian från mammas sida. Så håller alltid på att lära mig nya saker om Chile och min kultur från släkten.

Har tatuerat en av dem symbolerna förra året i min högra axel.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild