Kropp och själ

leslita.blogg.se

Energier som terapeut

Publicerad 2011-04-30 19:30:00 i Spa & Massage,

Som spaterapeut och massör får man känna många olika personers energier. Både bra och sämre bearbetade. När personen stiger in i behandlingsrummen så märker jag på en gång när någon är stressad, lung, laddad eller ur balans exempelvis. Jag fick en fråga om det här,

Hur face massageär det mentalt att jobba som terapeut med andra människorr, brukar du rensa ut energier efter att ha jobbat?

Och svaret är jo det måste man göra. Efter ett pass kommer det automatiskt, man pustar ut och tänker igenom alla människor man träffat och rensar ut energierna. Det är inte större ansträngning än någon annan som kommer hem efter sitt jobb och slappnar av i soffan eller med matlagning (jag tycker iaf att matlagnig är avslappanandet).

Däremot förbereder jag mig mentalt mycket innan jag ska jobba. Jag måste alltid visualisera att det kommer att bli en bra dag, att jag kommer att orka psykiskt och fysiskt.  Det är inte som att jag behöver extra kraft för att klara av mitt jobb. Men om jag mår sämre någon dag så kommer min kund att känna av det. Det känns bättre om jag har rensat huvudet och är inställt på att jobba, eftersom att mitt jobb är väldigt osocialt så sker mycket av kommunikationen genom våra kroppar.

"Jag vidrör en annan person och berörning påverkar alla olika"

Vissa kan bli sentimentala efteråt och andra kan hoppa ur bänken full med energi. Och eftersom att jag som terapeut är den som får se personen gå igenom denna lila resa så hamnar mycket på mig. Både mindre bra och helt otroliga glädje och tacksamhets energier.


Ni som jobbar som människor på något sätt, hur gör ni med energierna som kommer till er?


Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2011-04-30 21:35:34

Intressant! :-)

Själv skulle jag behöva lära mig att inte ta åt mig av min chefs lynniga humör...

Jag är som värsta antennen, känner direkt hur folk mår och ibland även vad de tänker. Men värst är att jag är rätt känslig själv, på så sätt att jag lätt tar åt mig. Fast jag har börjat bli LITE bättre på det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild