Kropp och själ

leslita.blogg.se

Reinkanation- Att födas på nytt

Publicerad 2010-10-11 08:57:10 i Andlighet,

*Leslita sa: Jag tror nog på Reinkanation.
—Hon sa: Tror du att alla själar går vidare efter döden.
*Leslita: Ja det tror jag nog...
—Hon: Men den finns ju mer människor nu än förr. Om alla själar från början fanns i jordens första befolkning så betyder det att det finns färre själar än kroppar. Var kommer de resterande själarna ifrån?
*Leslita: Jag vet inte, de har nog skapats i naturen. Ur allt som existerar. Träd och stenar har själar och även djur.
—Hon: Så jag kanske var ett djur i mitt förra liv?
Leslitas tanke: Hmm, hur skulle de minnerna från tidigare liv se ut då om man varit en delfin?
*Leslita: Ja kanske det. Jag vet inte riktigt...

Isiskalla.se Foto: Isiskalla.se


Och där slutade konversationen. Med ett simpelt ärligt, "nej jag vet inte". Ingen av oss fick något svar men det är oerhört givande att bara få höra andras tankar.

Så då tillhör inte alla själar en kropp. Hur kan du vara så säker på att din själ är din? Din själ har varit hos någon annan. Och den har hamnat i din kropp. Men man har väll gjort den till sin egen? Kan man helt identifiera sig med den. Dagens funderingar...I dag ska jag jobba kväll på Yasuragi så det blir inga fler inlägg. Hoppas att ni får en fin dag!


Vad tror ni? Finns det ens själar? Vart kommer de nya ifrån? Har du haft något "upplevt från tidigare liv" tillfälle? Vart tror du att din själ tar vägen?

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2010-10-11 13:18:53

Intressant fråga. Jag tror på det här med att det bara finns en enda själ och att vi alla är en och samma (även djur, växter, stolar), men att det förstås finns flera olika psyken. Det är vad jag tror på efter att ha läst "Makt, Frihet & Nåd" av Deepak Chopra, och det skulle kunna ge svaret på hur det kan finnas fler människor. Men det är förstås en teori och vad jag tror på, inte något jag tänker hävda är "sanningen". :)

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-10-14 18:36:58

What Jenny said!! :D

Jag ser det så här: Vi är inte våra kroppar! Våra kroppar är de verktyg vi använder i den fysiska världen.

Vad är vi då?? Vi är andar/själar som kommer ur samma källa - vi ÄR samma egentligen, delar av en helhet.

Jag rekommenderar Samtal med Gud-böckerna - där förklaras det mycket kring vår existens! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild