Kropp och själ

leslita.blogg.se

Stevia ett sötningsmedel

Publicerad 2010-06-29 14:17:26 i Recept, Örtapoteket,

Försökt sluta med socker? Går det bra? Jag läste för längesen om Stevia som är ett sötningsmedel som är godkänt enligt GI metoden. Den är 10-30 gånger sötare än vanligt socker och innehåller inga kalorier. Det låter ju intressant.

Det är en grön ört från sydamerika. Stevia används också i yerba mate te. Örten användes förr inom folkmedicinen emot övervikt och dess följder som hjärt och kärlsjukdomar, diabetes eller högt blodtryck. Bladen kan användas vid diabetes, övervikt, tandproblem, trötthet, högt blodtryck och infektioner utifrån den brazilianska örtmedicinen.
Stevia leaf
"Stevia rebaudiana" är det latinska namnet.

Man ju hört att sötningsmedel inte är bra överhuvudtaget utan man ska välja det naturliga sockret. Men Stevia är inte konstgjort utan är en natulig ört.

Vad tror ni? Någon som har smakat på stevia?

♥Källor: Nyfikenvital, Stevia,

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-07-07 19:27:55

Hej Leslita!! Long time - no titta in här... ;-) Men nu håller jag på att ta igen det jag missat!! :D

Stevia har jag alltid hemma!! Jag har slutat äta socker och använder stevia när jag vill ha lite sötma! Hälsokostgrossisten Boifood har Steviapulver som borde finnas eller kunna beställas på hälsokostaffärer.

I alla fall... Stevia har en liten bismak av typ lakrits, så man kan inte ta för mycket!! Men när man som jag har slutat med sötsaker så behövs det ju inte så mycket för att jag ska tycka att det smakar sött!!

Vad jag vet så är det inte godkännt som sötningsmedel i Sverige (men jag har hört rykten om att det ska ändras...), men säljs som tandkrämsingrediens!!



KRAM!! //Anneli.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild