Kropp och själ

leslita.blogg.se

Avslappning

Publicerad 2010-01-17 16:40:07 i Psykologi,

Avslappning är bland det viktigaste när man jobbar terapeutiskt. Att kunna få sin gäst att koppla av och att själv utstråla en lugn sinnesstämmning kan vara svårt ibland. I Fredags när vi hade SPA dagar med anhöriga så höll jag i en del på avslappnings momentet. Vi valde att börja med avslappning så att alla gäster var avstressade under dagen.

 

Det finns flera olika avslappnings tekniker men dem vanligaste är muskulär och visuell avslappning. Skillnaden är att på den muskulära avslappningen får man instruktioner om att spänna och fokusera på olika kroppsdelar och muskler för att känna den fysiska avslappningen och få bort spänningar. Den visuella avslappningen går ut på att få drömma sig bort och bara få lyssna på en text utan att göra nått spec. Det finns cd skivor som är förinspelade med en röst som talar eller så kan man läsa för varandra eller läsa sig tesxen utantill.

 

Den allra enklaste som jag själv brukar göra när jag ska sova är att börja vid tårna och tänka igenom varje del nerifrån och upp och bara tänka att det känns avslappnnat, varmt, tungt och skönt. Försöka ligga hellt still.

 

Här nedanför hittade jag en övning som verkar enkel och snabb. Den ska vara bra för ryggen också.

 

Övning för kroppsmedvetenhet
Sitt på en stol med båda fötterna mot golvet och ryggen mot ryggstödet. Händerna vilar mot dina lår. Bli medveten om din andning och låt den ta den plats den vill, hindra den inte. Ögonen kan vara öppna eller stängda.

1. Tryck ner fötterna mycket lätt mot golvet. Uppmärksamma vilka muskler du använder, släpp sedan efter.

2. Knip ihop skinkorna mycket lätt. Uppmärksamma vilka muskler du använder, släpp sedan efter.

3. Tryck din rygg mycket lätt och försiktigt mot ryggstödet. Uppmärksamma vilka muskler du använder, släpp sedan efter.

4. Tryck händerna mycket lätt mot låren. Uppmärksamma vilka muskler du använder, släpp sedan efter. Fortsätt 3–4 ”varv” till.

 

Hur gör du för att medvetet slappna av?


*Länk: Hälsa tidningen

Kommentarer

Postat av: josefine

Publicerad 2010-01-17 18:15:01

jo jag med! :D

jag sitter i sängen och har tråkigt.. :(

själv? :)

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-01-18 17:40:33

När jag vill slappna av utan att för den skull meditera så brukar jag bara sätta mig bekvämt på en stol och fokusera på min andning; riktigt känna hur luften passerar halsen ner i lungorna och sen vänder och går uppåt och ut igen. Det räcker att fokusera så ca 10 andetag så är i alla fall jag avslappnad!! :D Är jag väldigt stressig så brukar jag tänka ordet "luuuuuugn" på utandningen. Väldigt effektivt!!!

KRAM!! //Anneli.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild