Kropp och själ

leslita.blogg.se

Min hylla med naturliga produkter

Publicerad 2010-02-20 11:48:48 i DIY produkter,

sheasmör,olivolja,lavendel,bivax,eteriskaoljor, vegetabiliska oljor, grön te,aromablandning, ingefärsolja,aloevera,huskurer, hår och hud, naturliga produkter


Tänkte visa er hur mitt "Badrumsskåp" ser ut. Jag har en hylla med alla naturliga produkter som jag använder till hår och hud. Kan vara lite roligt att inspireras av min hälso-skönhets hylla.

  • Grönt te kan man blanda ut med varm vatten och skölja håret med, annars är det ju jätte nyttigt att dricka, det rensar ut kroppens slaggprodukter och avgiftar. Ekologisk
  • Ingefärsolja brukar jag ha i läppsalva/cerat som jag gör
  • Sheasmör är bra för väldigt torra hårtoppar eller sprucken hud. Te.x händer och fötter
  • Jojobaolja funkar till allt! smörja hud, hår, nagelband, läppar,
  • Aprikoskärnsolja
  • Rapsolja är bra till mjällig/torr/flagnig hårbotten
  • Olivolja
  • Eteriska oljor kan man späda ut med basolja när man masserar eller om man vill få en speciell doft, effekt på sin blandning. Jag har citron, lavendel, apelsin, pepparmynta m.m
  • Aloevera brukar jag blanda i hennahårfärg, funkar också som leave in produkt. Bra vid bränskador, sår (finne) och sveda,
  • Grönlera är i pulverform från Dermanord, späds ut med kokat vatten och ha som inpackning i hela kroppen och som ansiktsmask
  • Äppelcidervinäger kan man ta på en bommulstuss med ljummet vatten och dutta på ansiktet. Verkar sammandragande och man har fet oren hy med blemmor. ÄCV kan man också skölja håret med om man har "hårt" vatten där man bor. Men jag använder det till problem hy.
  • Honung blandas också i hennahårfärg. Kan blandas i alla möjliga hemmagjorda huskurer och skönhetsprodukter. Fuktgivande.
  • Aromablandningen är mitt egna recept till nässelutslag eftersom att jag har urtikaria. (Se receptet)
  • Bivax ska jag ha när jag kokar ihop hudsalva/ läppcerat
  • Lavendel som alla andra eteriska oljor fungerar som doft i aromalampa eller som blandning till aromainpackning, massageolja skönhetsprodukter m.m



Det här är det nyaste som kom med posten. Jojoba, aprikosolja, bivax, sheasmör, ingefärsolja. Sedan fick man med en bok "aromaköket" och små klisterlappar som man kan skriva namn och innehåll på. Allt från crearome.


Nu har ni fått nästan alla mina hemmagjorda naturliga produkt tips! Och fått se det mesta. Jag använder också kokosmjölk och kakao och lite annat som står inne i skåpet. Men har ni nått o tillägga!

Kommentarer

Postat av: Marita-Lynn

Publicerad 2010-02-20 12:02:43

Takk! Ha en fin dag :)

Postat av: emma

Publicerad 2010-02-20 12:12:08

tack :D

Postat av: M E L I N A

Publicerad 2010-02-20 12:52:34

SV: Ja, precis! Jobbigt! :(

Postat av: Theréz

Publicerad 2010-02-20 13:42:47

Sv: Ja det är det:) läser djursjukvård sista året på gymnasiet :P

Postat av: Emma ♥

Publicerad 2010-02-20 14:47:44

SV : Jaa visst ere, nej de e ju sant :)

Postat av: Cashionista ♥

Publicerad 2010-02-20 14:52:43

Sv. Det är den tredje twilight-filmen :) den har premiär nån gång i sommar så spring iväg o se den då ;) det ska jag! :D huhu

Postat av: Räven

Publicerad 2010-02-20 15:25:59

Åh jättebra inlägg!! :)

Du jag har en fråga. Var bor du någonstans? Hur tar du dig till/från skola?

Jag funderar på att träffa en studievägledare och antingen söka in till spaprogrammet i höst bara för att se om jag kommer in eller så söka nästa år :) Vill verkligen gå det :)

Men då måste jag ju flytta och det blir extra krångligt eftersom jag har hund och så, och bor med sambo och allt och jag har ingen koll på avstånden kring örebro och så ^^ Du får gära lägga till mig på msn om du använder det, skrev med min epostadress nu och den är också min msn ^^ Kram!!

Postat av: Theréz

Publicerad 2010-02-20 16:48:41

Sv: I Norrköping, himmelstalund :)

Postat av: Julia

Publicerad 2010-02-20 18:11:26

Sv: Tack!

Fin blogg du har. :)

Postat av: Annika

Publicerad 2010-02-20 19:09:45

Gud så inspirerande!

Ska nog köpa lite nyttigt till hyllorna här hemma också!

Postat av: Elina

Publicerad 2010-02-27 13:45:14

coolt jag vill också lära mig sånt, och ha bra grejer i håret och på huden :)

Postat av: Petra

Publicerad 2014-06-01 20:07:26

Vart beställer du dina produkter? Eller går du och köper dom i olika butiker?? :)

Svar: Hej det mesta beställer jag från Crearome, en del köper jag på life butiken eller liknande hälsokost och annat köper jag på vanlig Ica, typ honung och kokosmjölk. Gillar du naturliga produkter? Vad brukar du göra med det?
Leslita

Postat av: Petra Johansson

Publicerad 2014-07-15 17:37:27

Jag har gjort mitt eget läppbalsam, schampo, balsam, fotkräm och ansiktsmasker med mera. Det är jätte kul att kunna göra saker och ting själv! Jag ger tips på olika recept på min blogg.

Svar: Ja det är roligt att pyssla med egna hudvårdsprodukter. Blir sugen på att göra något nytt snart igen. Ska kolla din blogg. Tack för din kommentar
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild