Kropp och själ

leslita.blogg.se

Kolibri

Publicerad 2010-12-16 15:35:05 i Djur & Natur,

Världens minsta fågel är bikolibrin. Jag tycker att fåglar är fachinerande och vackra. Bikolibrin är 5 cm lång från näbb till stjärten. De flesta kolibrisorterna väger runt 2,5 gram men just bikolibrin väger mellan 1,6–1,9 gram! Det finns fjärilar som är större. Det finns fler än 300 arter av kolibri och det är den enda fågel som kan flyga baklänges :) Coolt va? Och till sist vet jag att kolibri finns i Kuba.

Kolibri

Visste du förresten på tal om fjärilar att det finns många fjärilsarter som har helt glasklara partier på vingarna?


Glasvinge Kallas så kreativt glasvingefjäril


Visst är det vackert?


♥ Klicka på bilderna för länk till NE som är källan till texten.

>senare ska jag skriva om ett ögonblick dag 8, men vet inte vilket bara. Nu ska jag fortsätta plugga.

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-12-16 16:20:49

Åh! Jag gillar kolibrier!! Och fjärilen var jättehäftig!!

Nu har jag läst ifatt här på din blogg - det var ett tag sen jag var in!! Kul att du också har antagit bloggutmaningen!! Jag blev just klar med min i förrgår! :D

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2010-12-17 11:30:34

Ja jättevackert! Jag har sett en kolibri på riktigt i Californien (en bit från stranden). den var pytteliten och flög på ett å samma ställe. Jättefin och söt. :)

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2010-12-17 13:27:33

Sv Elisabeth: Åhh har du sett en kolibri på riktigt, wow vad söt :)

Postat av: Jenny

Publicerad 2010-12-17 15:47:52

Åh vad fint! Jag hade ingen aning om något av det här, men man lär sig verkligen något nytt varje dag! Jag älskar att titta på fåglar genom köksfönstret!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild