Kropp och själ

leslita.blogg.se

Självskadebeteende

Publicerad 2010-08-04 16:44:00 i Psykologi,

Jag såg på nyhetsmorgon när de pratade om självskadebeteende, alltså personer som skadar sig själva och då främst unga. Det blir allt vanligare och vanligare och är något vi behöver uppmärksamma. De pratade om varför man gör så och vad det hjälper till. Psykologen i programmet säger att det är något som smittsamt, när unga tjejer ser någon annan ha skadat sig så ser andra det och tänker att det kanske är en bra utväg, ett sätt att reglera sina känslor. Självskadebeteende har många bakgrunder, oftast är det ångest som är orsaken. Det är helt psykiskt och i programmet konstaterade de att det inte alls är självmordstankar som är kopplingen utan de unga vill ha uppmärksamhet.
 
självskadebeteende
Själv tror jag inte alltid att det är uppmärksamheten som är målet. Jag har haft kompisar som varit självdestruktiva och det är inget de gärna visar upp eller vill prata om. Jag tror att det är själva nuet som är målet. Känslan i den sekunden man t.ex skär sig. Att man överför den psykiska smärtan till något fysiskt och på så sätt dämpar ångsten och depressionskänslorna. Det finns olika substanser som utlöses i kroppen som känns lugnande när man skär sig själv. Många vill hålla omvärlden utanför och "hantera" sina psykiska problem på sitt eget sätt.

Självskadande, ätstörningar och destruktiv sexualitet kan vara exempel som ingår i kategorin självskadebeteende.

Idag finns behandlingshem, terapi och olika behenadlingsmetoder som t.ex. DBT. Så var inte rädd för att söka hjälp.

♥Länk till klippet, Tv4 play,

Om

Min profilbild