Kropp och själ

leslita.blogg.se

ÖRTMEDICIN Cayenne

Publicerad 2009-11-29 14:41:12 i Alternativmedicin, Örtapoteket,

CAYENNE peppar
Latinsk namn: Capsicum frutescens
svenskt namn: Spansk Peppar


Historiskt: Chili finns i 150 olika sorter och växer i sydamerika. Frukten växer på Capsicumbuskar och ingår i potatisfamiljen, även tomat och tobak gört. Det sägs att det var Christoffer Columbus som förde med sig pepparn till Europa i slutet av 1400-talet. Cayanne är het och stark i smaken. Chillifrukten finns i olika färger och smaker. Cayanne är röd. Finns att köpa som färdigmald krydda.

Bra emot:
  • Ökar temperatur & syreomsättning, svettdrivande
  • Ökar tarmrörelser, kramplösande
  • Hjärtmuskelstärkande
  • Antiseptisk
  • Smärtdämpande & inflammationshämmande
  • Nedsatt aptit
  • Svagt hjärta, åderförkalkning, nedsatt cirkulation
  • Inflammation (röd och varm)
  • Reumatism,
  • artrit
  • nervinflammation
  • sårläkning (även sås och vävnad i hela mag-tarm kanalen)

Gillar ni Chili och Cayanne? Vilken rätt brukar ni ha den i?


*Källor och Länkar: Hälsotips, Santa-Maria,

Kommentarer

Postat av: Räven

Publicerad 2009-11-29 14:58:41

Sv: Jo yoga är ju super träning, jag somnade bara för vi hade någon extra lång avslappning typ. Men det var i en period då jag sov jättedåligt på nätterna så det hade säkert med det att göra. Ska absolut börja med yoga när jag flyttat. Bara typiskt att jag har så svårt för att komma iväg på tärningar, sen brukar yoga kosta så himla mycket tycker jag. Tänkte beställa en dvd med instruktioner istället och börja hemma :)



Åh det vill jag absolut prova! Jag har väldigt svårt att slappna av så det kanske vore något för mig :)

Postat av: Lesly

Publicerad 2009-11-29 15:11:57

Åhh så trevligt med ett inlägg om det :) Min storebror gick i Aikido och han lärde mig hur man gör en sån ”sne” kullebytta när man faller och lite annat :) Du passar verkligen i den dräkten. haha!



Jo yoga, Tai chi och Qigong är jätte bra för avslappning och sömnsvårigheter, tycker definitivt att du ska köra igång med det. Jag tänkte också börja med yoga mer efter nyår. Vi får puscha varann :)

Postat av: Räven

Publicerad 2009-11-29 15:49:55

Hahaha tack! Gillar gi, dräkten alltså, bekvämt om inte annat hihi!



Åh det låter jättebra, ja absolut!! Peppa varandra är superbra :)



"Snea kullerbyttor" är så kul! Har svårt för att göra dem framåt men är en total naturbegåvning bakåt hah ;) Har du sett en aikidoträning någon gång? Med riktigt duktiga som tränar?

Postat av: martina victoria kuhse

Publicerad 2009-11-29 15:50:24

hej snyggo! :)



jag vet, jag dör här hemma. skitkul! :D det där med yoga måste jag bara testa. är nyfiken. haha.. hur är det med dig annars? puss

Postat av: Lesly

Publicerad 2009-11-29 15:58:52

Sv Räven: ja vad bra Deal! handslag :D



Jasso kan man göra det bakåt också jo det är klart, men jag kan bara göra raka bakåt inte ett sånt sne fall :P

Jo jag har sett en riktig träning, det fanns i närheten av där jag bodde när jag var liten och så var jag alltid där men mina kompisar och smyg kollade igenom fönstret ner i källaren hade dem träning. så det var spännande och coolt :0



fast det var ju längesen nu :p

Postat av: Räven

Publicerad 2009-11-29 16:19:34

Deal! :D



Ah, det är så himla fint att se :) Just i aikido är det ett sånt sjukt flow. Hade en tränare (och vän) som var jätteduktig på att förklara, hur rörelserna ska gå i cirklar liksom. Svårt att förklara bara såhär men. Det är fint :)



Nu håller vi på att städa som bäst här, smiter iväg till datorn ibland ;) Har snart packat ner alla kläder!!! :O

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild