Kropp och själ

leslita.blogg.se

Tror du? eller har du en Tro?

Publicerad 2009-06-15 15:16:00 i Andlighet,

Jag tycker att all religion borde få kritiseras precis som allt annat vi diskuterar och har åsikter om. Varför ska religösa människor respekteras mer och pratas mindre om?

Jag tror på mycket men jag är inte troende. Min pappas familj var katoliker och trodde starkt på det. Miin mamma gick i Bauptistkyrkan när hon var liten. Jag konfirmerade mig i svensk protostantiska kyrkan men ångrade mig lika fort. Jag gick sedan ur Svenska kyrkan och Katolska kyrkan som mina föräldrar satt mig i som liten. Tycker ni föresten att det är rätt att spädbarn automatiskt blir medlemmar i kyrkan vid dopningen?

*humanistbloggen* såg jag denna propaganda *GUD Finns Nog Inte.* och gick in för att göra testet. Med dessa självklara frågor på vad Religionen gör med oss så fick jag resultatet att jag är en given Humanist medlem. Oj da!

Sedan loggar jag in på Facebook och ser att en kompis frågade mig om jag ville göra ett test. Testa din tro.
Denna person är uppvuxen i en familj som tror på Jehovaras vittnen. Hon insåg att det inte var en religion som passade henne efter skiljsmässan då hon gift sig med en kille inom samma tro. Jag tyckte testet verkade intressant och gjorde det. Mitt resultat blev att jag bör konventera till Buddismen. Och jag håller med om att det finns mycket inom den läran som passar in på mina tankar. Nu i skrivande stund när jag hittade denna bild så kom jag på att jag fick en liten Budda figur igår när vi åt på resturang. Hmm vilket sammanträffande?


"Buddhismen är den enda världsreligionen som saknar tro på Gud. En central tanke är att allt i tillvaron är föränderligt och ömsesidigt beroende. Målet är att genomskåda de illusioner och begär som begränsar och fjättrar oss för att istället bli fullt vakna eller upplysta"

Gör gärna dessa tester om du har Fb eller klicka på *Gud finns nog inte* i texten.

Om

Min profilbild