Kropp och själ

leslita.blogg.se

Örter

Publicerad 2009-01-18 17:11:48 i Alternativmedicin, DIY produkter, smink och hudvård, Örtapoteket,

Inte sovit någonting alls inatt. Kl var sju på morgonen när jag bestämde mig för att gå upp istället. Jag satt och läste lite i min bok om Örter för skönhet och välbefinnande. Lisens Ört Spa. Tips på hudsalvor, ansiktsvatten, läppbalsam, hår inpackningar och ja allt du kan tänka dig. Gör det själv instruktioner med blommor, oljor, lera och örter.

Ett grundrecept som jag gillar som pealing till ansiktet är:

2dl Socker
1 dl vegetabilisk olja t.e.x oliv eller mandel
1 msk hounung gärna med citron eller nötter i
1 dl färska örter motsvarar (1/2 dl torkade örter) beroende på vad som finns tillgängligt den årstiden
30 droppar eterisk olja t.e.x. pepparmynta som piggar upp eller lavendel passar alla hudtyper

Vill man ha en pealing till fötterna kan man använda samma grund recept fast istället för socker blanda i flingsalt.

Mina nästa blandningar jag gör själv kommer att vara, massage olja för hemma bruk när jag ska öva skolarbete. Och så funderar jag på att göra ett läppbalsam med chocklad. Nyfikna ? Köp boken! haha  nej jag kommer skriva in det här om det blir något lyckat ;)

Boken

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2009-11-29 02:01:45

Sitter här mitt i natten och kollar i din fina blogg!! Såg att du tänkte göra cerat med choklad!! Jag brukar göra det!! Det blir jättebra!! Och gott!!!! Salvor och krämer/lotion och tvål är annat som jag tillverkar ibland. Det är jätteroligt!! //Anneli.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild