Kropp och själ

leslita.blogg.se

? Religöst "firande" ?

Publicerad 2009-04-15 15:25:48 i Häxkonst,

Tänkte du på vad du egentligen firade under helgen? Påsk? Vad är det? Lyssna på ordet, det är ju helt påhittat.
Nästan varenda familj "firar" påsk men inte på ett Religöst sätt utan med påskharen och påskägg.
Ja det är mysigt att träffa familjen och äta gott. (julbord i en fantasilös uppgradering) :P

Enligt Katolsk tro så ska man inte äta kött eller dricka alkohol på fredagen. Det jämförs med att äta och dricka hans kött och blod. Mina föräldrar är uppväxta med katolsk tro men har på senare tid tagit avstånd till det mesta, pappa berättar att just långfredagen är så himla viktig. Allt ska vara dystert och man använder mörk lila tyger (dödens färg) och täcker över allt. Inne i kyrkan täcker man för religösa statyer och tavlor och symboler. Sedan går alla människor runt i staden på led med en korsfäst Jesus. Det är en docka gjort av hö som man sedan sätter eld på. Som en Symbol. Dem flesta gråter och är svart klädda...



Och hur många var hemma och deppade över hans "död" på långfredagen?
Vem tänkte på Jesus återuppståndelse i helgen och var överlycklig?

well well...

Påskkärringar då? Fundera en stund på vad det föreställer? En häxa?
Och vad gjorde man med häxor förr i tiden?  Brändes på bål om jag minns rätt...
Kyrkan var emot häxorna för att dem hade sin egen tro och då brändes dem på bål.
Häxorna ville vara ifred och då åkte dem till blåkulla som var deras mötesplats där dem utförde ritualer.



Häxorna blev sedan med åren lite mer accepterade och kallades då för kloka gummor istället.
Det var fortfarande dem som höll på med ritualer och örter. Alternativ medicin!  
Gumma och kärring är synonymt och man pratar gammal svenska. Kärring var ett fint utryck.
Nuvarande påskkärringar som barnen klär ut sig till är förr i tidens häxor som alltså var ganska emot religionen.

Min fråga är HUR har den västerländska kulturen lyckats föra samman två trosföreställningar, varandras
"fiender"  som Jesus korsfästning som sedan mirakulöst väcktes till liv OCH häxor brända på bål till döds! till att "firas" tillsammans?? 

Denna hypotes på en religösa världsbild stämmer inte in på min livsåskådning ialla fall... Vad tycker du?

Kommentarer

Postat av: LUHLUUS FOTOBLOGG

Publicerad 2009-04-15 17:35:43

taack =D haha, nördar man det så mycket som jag gör så ^^

Postat av: Najnaah

Publicerad 2009-04-15 19:19:01

Jag firar inte påsk^^

Postat av: Josefin

Publicerad 2009-04-16 10:41:26

Alla religösa högtider i sverige är ett hopplock av olika religoner, sen spelar det väl ingen roll igentligen. Bara man firar det man tror på eller sörje!? Finns ju inte så många svenska "riktig" traditioner eftersom vi influderats så av alla andra religioner.. Hade vi firat som förr hade det vart asatro vi firat här. Kram

Postat av: Lesly

Publicerad 2009-04-16 12:47:38

Svar från bloggerskan Leslita:

Jo precis det är ju en blandat kompott. Kul att vi inspireras av andra religioner men just påsk är väldigt förvrängt med kycklingar och allt "barnvänligt" haha. Bara man har en andledning till att umgås och ha släkt kalas och hittar ett datum för det så e jag nöjd =)

Postat av: Elin

Publicerad 2009-04-16 15:46:12

Jaså? Jag älskar dansfilmer! :)

Nej, den har jag nog inte sett, är den bra? Den får jag kika efter isf. :)

Postat av: Matilda Östman - the life of

Publicerad 2009-04-16 15:53:31

Sverige har ingen speciell religion.. Det är så blandat här så jag förstår att det flätats ihop på det där sättet..



Jag firar inte ens påsk men det är god mat iaf ;P

Postat av: Matilda Östman - the life of

Publicerad 2009-04-16 17:34:13

Jo det är jätteskoj! Man kan låtsas att man åker vissa saker också ;D jätteläskigt med berg och dal banor ;D

Ha en bra kväll!

Postat av: LUHLUUS FOTOBLOGG

Publicerad 2009-04-16 21:09:50

börjar bli lite enformigt, har lagt upp några bilder nu..=) taack!

Postat av: MissMagicGirl

Publicerad 2009-04-16 23:59:03

Du har så rätt. Det är inte precis något trevligt som ligger bakom påsken.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild