Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hårinpacknings dag!

Publicerad 2015-03-22 13:36:57 i DIY produkter, Hårvård,


Hej på er. I dag har jag lite hårinpacknings dag. Har två olika inpackningar i håret i skrivande stund. Här kommer två recept utifrån balsam metoden för att få definerade lockar bl.a. 

Till hårbotten
Citronsaft, kokosfett och olivolja i hårbotten. Ibland har jag några droppar etierisk olja från rosnarin. Men det går lika bra att blanda i det i tvättbalsamet i duschen istället. Denna inpackning är bra mot mjäll och torr hårbotten som kan klia. Den har också en stimulerande effekt på hårväxten. 

I längderna 
I resten av håret har jag en inpackning som är återfuktande och innehåller proteiner. Allas hår gillar inte proteiner så man går testa sig fram. Mitt hår mår bra av mycket proteiner. Mitt balsam innehåller också collagenprotein som är speciellt utvald. Inpackningen består av ägg och kokosfett. Superenkelt.  Det är som en mayonnaise. I dag testade jag att ha i en liten klick honung också men det är inte alls nödvändigt. Denna inpackning ger håret fukt, glans och mina lockar lockar sig lite extra och håret känns jättemjukt efteråt. 

Det är bara att blanda ingredienserna i var sin skål. Mängd utefter ditt hårs längd och tjockhet och så att konsistensen blir ok. Ska vara ganska flytande dock. Fördela i håret och låt verka i 30-60 min. Skölj ur. 

Vad brukar ni göra för inpackningar? Berätta gärna och gilla inlägget om ni vill. 



Translation. Hair mask for dry and itchy scalp? Try lemonjuice with some oil. For example coconut oil or olive. I mix them both. 

For healthy defined curls try this super moisture hairmask with proteins. Mix egg and coconut oil. Leave the masks for 30-60 min and then watch your hair like usual. 

Kommentarer

Postat av: Fröken Minimalist

Publicerad 2015-03-30 09:58:44

Kokosolja gör verkligen under för håret! Mitt hår är inte så förtjust i ägg, brukar bli väldigt "stelt" och konstigt. Kanske för mycket protein? Kokosolja är dock fantastiskt!

Svar: Ja kokosolja är en av få oljor som kan penetrera hårstrånas yta. Många oljor lägger sig på hårstråna men kokoks jobbar inifrån. Ja ditt hår är förmodligen mättad på proteiner. Om du vill kan man testa med bara äggulan.

Tack för din kommentar!
Lesly Valencia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild