Kropp och själ

leslita.blogg.se

Jupiter och Venus möts

Publicerad 2012-03-09 15:00:00 i Djur & Natur,

Något vackert håller på att ske. Det ser ut som att Jupiter och Venus håller på närmar sig varandra. Mer och mer för varje dag fram till mitten av Mars. Det som egentligen händer är att planeterna rör sig olika fort i sina banor och då uppfattar människans öga att de är jättenära varandra. Även månen kommer att ligga i närheten. Det är lite komplicerat att förklara men väldigt intressant.

Se denna videon så förstår ni bättre och sen är det bara att ta en promenad ut fina naturen och kolla upp på stjärnhimelen. Väldigt fint. Ska försöka ta lite kort.



Vad säger ni? Har någon varit ute och sett?

Videon är från NASA och *HÄR* har de lite textinfo på engelska.
♥Fler länkar: Lagen om attraktion 1, 2,

Kommentarer

Postat av: Art By Tina - Konst & Fashion

Publicerad 2012-03-09 16:40:19

Jag har hört att det skulle ske en solstorm, pratades om att man kunde se norrsken även om man inte bor i norrland...



Grymt fascinerande blogg du har!

Postat av: Malin/BilboBlueEyes

Publicerad 2012-03-10 17:10:58

Åh, vad bra tips!

Jag tycker jättemycket om att titta på stjärnorna!

Vi ser dem väldigt bra här ute på landet så ska titta nån kväll framöver när det är klart.

Var det i höstas eller vintras det var så mycket stjärnfall?

Kommer ihåg att jag såg ett sådant ganska nyligen...

Jag gillar att titta på saker på himlen, men jag är riktigt dålig på att hålla koll på när sånt ska dyka upp...

Postat av: Annika Tolf

Publicerad 2012-03-10 19:22:33

Har just sett Jupiter och Venus närma sig och väntar med iver till

i mitten på mars.

Men, vilken av dem har det starka skenet ?

Tycker också om att se stjärnfallen som kommer om höstarna.

Är det någon som vet om jag kan se solstormen från Göteborg ,

och ungefär vilken tid på kvällen ?

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2012-03-11 15:22:10

SVAR TILL ANNIKA TOLF:



Hej! Tack för din kommentar. Ja visst längtar vi till mitten av Mars. Vet inte vilken det är som har starkast sken men en teori är att det kanske är Jupiter eftersom att den har en "ring" runt om sig. hehe Sjärnfallen på hösten är jättevackra. Kommer säkerligen ett inlägg om det när det närmar sig.



Ha en bra helg!

Postat av: Vickan

Publicerad 2012-03-11 16:52:01

Ja, det är spännande, jag har sett de båda lysa klart på himlen rätt länge nu. Men trodde det var stjärnor, (jag går med näsan mot himlen och glor på stjärnor hela vinterhalvåret.. jag ääääälskar stjärnorna)

Men tittade med google skymaps i mobilen härom dagen och såg ju att det var Jupiter och Venus :)



Blir roligt att se om man ser att de byter plats sen :)

Postat av: Vickan

Publicerad 2012-03-11 17:47:00

Sv: Ja jag kör ju visserligen Htc Sensation men ja det finns mycket appar där ute :) Pocket pole appen är rätt bra med. Finns mycket till mobilerna nu för tiden :)



Ja, det är härligt att se på stjärnorna. Jag har alltid gått runt och glott på himlen hehe :)



Tack. Krya på dig med! :)

Postat av: Malin/BilboBlueEyes

Publicerad 2012-03-11 18:03:25

Intressant! Det visste jag inte att de var mest på hösten?

Ska se om jag ser något ikväll…



Varsågod för te tips! :-)

Jag köpte ett vitt hallonte därifrån också som jag inte testat än så fler recensioner kommer...

Postat av: Malin/BilboBlueEyes

Publicerad 2012-03-12 16:49:14

En liten uppdatering på stjärnfronten! :-)

Jag var ute igår kväll och tittade på venus och mars.

De lyser riktigt stark nu.

Ska bli intressant om de kommer bli ännu mer...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild