Kropp och själ

leslita.blogg.se

Att känna texten

Publicerad 2011-10-18 17:15:00 i Mina tankar,


Kan det vara vackert om det är lidande, svidande smärta djupt inne i kroppen?
Kan man identifiera sig med något man inte upplevt?
Dikter, ord, känslor. Kan du känna texten?

Jag tycker att texter som är sorgliga kan vara fint att läsa.
De väcker känslor, även om de ibland är negativa så är det så kraftfullt.
Som en vind som blåser mig ut balans. Man känner sig yr men samtidigt bara finns man i känslan.

Jag funderar över om det stämmer att författare och poeter skriver som bäst när det mår som sämst. Och i detta sammanhanget menas "som bäst" när det är mörk, dystert och känslosamt.
Jag tror att det stämmer för jag har själv varit där, suttit med papper och penna i en dimma och skrivit rakt ur hjärtat.

Men om det inte är ur hjärtat och det inte är minnen utan bara fantasier? Hur kan en person försätta sig i en sådan situation att tvingas känna något falskt. Min kompis berättade om en bok som handlar om krig och han sa att den var väldigt bra. Vad är det för krig undrar jag? Historia? Nej det är påhittat. Jag förstår inte hur man kan vilja skriva om krig. Hur man kan beskriva en känsla man aldrig kännt?

Och följdfrågan på det är, vem vill läsa om krig? Vem vill känna obehag av en otäck verklighet som någon fantiserat? Tydligen många. Jag vill bara känna texten vars ord har upplevts, även om de är med smärta. Även om det är skapat med tårar i ögonen.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-10-18 17:57:07

Vad fint skrivet. Jag kan också skriva bra när jag mår dåligt. Men jag tror att jag skriver ännu bättre och mer inspirerande när jag mår riktigt jäkla bra!!! Och nej, jag vill inte heller läsa om krig.



Coolt... jag drömde mycket att jag sprang när jag inte kunde det, och då visste jag också att jag drömde. Tänkte precis som du "nä men jag kan ju inte springa!!"



Kram

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-10-18 18:32:33

Vad fin bild! =)

Postat av: Bodypalace

Publicerad 2011-10-18 18:55:42

oj vilken intressant blogg jag kom in på :) mycket jag gillar här ;)

Postat av: Isabelle 14 år och skådespelare & modell!

Publicerad 2011-10-18 21:43:14

http://www.videofy.me/v/280357

Kolla gärna in min videoblogg där jag sminkar mig,asfint ellerhur?!??!:D

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-10-18 23:34:16

Jag AVSKYR att läsa om krig!!! Urk!!

Och jag håller med om att det är skillnad på att skriva om självupplevda känslor eller bara "hittepå"!

Tror också att det kan vara olika för olika skribenter om man skriver bäst när man är "nere" eller "uppe"!!



Här kommer svar från min blogg:

Knäckebrödet blir jättegott!! Visst tar det en stund innan det är helt torrt, men det kräver ju ingen direkt passning så det är inte nåt som är jobbigt!!

Tycker du om sesamfrö så kommer du att gilla brödet!! :D KRAM!!

Postat av: Lilitha

Publicerad 2011-10-19 00:00:10

Ja, man kan ju undra om det inte är så. Att det vackraste kommer ur smärtan. Men ibland så kan de vackra orden även komma från uppvaknandet, när man inser sin egen sanning. Så har det varit för mig. Jag menar, när man liksom skriver direkt ur hjärtat utan att något eller någon stör ens tankar och man bara släpper tankarna fria. Kanske låter flummigt...



Kram söta

Lilitha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild