Kropp och själ

leslita.blogg.se

Originalmetoden, bikarbonat

Publicerad 2011-11-15 22:57:15 i Hårvård,

Naturlig hårvård, noo poo
Jag har testat att tvätta håret med bikarbonat för första gången. Man blandar 2 tsk med lite vatten och masserar in i hårbotten. Tänkte att det skulle vara enklare att få bort ricinoljan som jag smörjer in hårbotten med innan dusch. Sist gång var det så svårt att få ur. Skölj med äppelcidervinäger. (Bikarbonat är basiskt och ÄCV är surt så det är bra för att balansera upp håret.) Lite individuellt hur man vill blanda. 1 del ÄCV och 3-5 delar vatten.

Linfrögele
Linfrögelen har jag skrivit om förut. Här har ni även receptet. Räcker till en gång om man har mycket hår. Gör dubbelsatts om du vill spara.

Berätta gärna vad ni använder för naturliga produkter till hud och hår.

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-11-16 00:49:46

Äppelcidervinäger är visserligen surt - men så vitt jag vet är det ändå basisk...!! Eller är jag felinformerad???

Postat av: VinterVild

Publicerad 2011-11-16 13:57:49

Tack raraste ♥♥♥

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-11-16 21:26:39

Jag har bara blandat i lite bikarbonat och hällt i håret så fördelas det ganska jämt. Jag tycker att det är fantastiskt att känna hur ett riktigt rent hår känns med bikarbonat utan allt extra, men jag tvättar det inte med bikarbonat jämt eftersom jag tycker att det är svårt att skölja ur. Eller så är det ursköljt utan att jag förstått det?



Är bikarbonat ok om man kör balsam-metoden?



Svar:

Jag trodde det också faktiskt! Och de flesta, inklusive jag själv tidigare (och även nu om jag har en dålig dag), är upptagna med att stirra sig blinda på sin verklighet. Härligt att du ändrat övertygelse till en som känns bättre! :D

KRAM!



Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2011-11-17 13:40:43

SVAR TILL ANNELI: Vad jag har hört så är vinäger surt men ska dubbelkolla det.



SVAR TILL JENNY: Ja precis det är så jag gjorde och det känns verkligen jätterent nu. Jag har lite problem med mjäll när det blir kallt och bikarbonat hjälpte emot det också. Jag hade inga svårigheter att skölja ur det. Men det är väll olika hårtyper.



Ja det är godkänt med no poo metoden, det är faktiskt originalmetoden säger vissa att man byter ut schampoo emot bikarbonat och äggtvätt och tar bort alla onödiga kemikalier i övriga produkter.

Postat av: Andreas

Publicerad 2011-11-19 13:32:15

Såg att ni diskuterade äppelcidervinäger och tänkte därför tipsa om ovanstående sida som handlar om just detta.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild