Kropp och själ

leslita.blogg.se

Om new age

Publicerad 2011-01-17 13:00:00 i Andlighet,

En liten predikan om new age...

Synen på människan:

Människan är en del av universum, där allt hänger samman i en organisk kreativ helhet och varje del har sin uppgift. Allt DU gör betyder något. Vi stävar efter sammarbete, med varan och med vår jord. Respektfullhet gentlemot varandra. Alla har kraften att göra något och att bli något. Det finns ingen överordnare som styr. Det finns ingen makt som vi följer. Ber vi universum om något helhjärtat så kommer det att komma. Tankens kraft har också stor betydelse.  

new age

Synen på naturen:
"Vår planet är rik och kan ge människan en paradisisk tillvaro."
New age anhängare ser på naturen på samma sätt som ett syskon, som moderjord. Tar vi hand om den så kommer den att ge oss oändligt mycket. Förstör vi vår planet så förstör vi föross själva. vi sårar och skadar vår moder. New ageare tror att allt är levande. Även stenar, det finns en energi som kretsar i allt. Denna energi kan vi även använda oss av. Den uppfyller oss med kärlek, mod och vadhelst du behöver.

Filosofin inom new age:
Att arbeta för en bättre jord: Nyandliga rörelser kan arbeta emot te.x kärnvapen, kärnkraft och miljöförstörning. Vi vill ha fred, hälsa och en fridfull livsstil.

Att jobba med sig själv:
Personlig utveckling är viktigt. Att känna sig hel som person. Att kunna ge av allt man har och med öppna armar och tacksamhet ta emot det som ges. Även på ett spirituellt plan. Det handlar om ett modernt tänkande att samanföra olika traditionella kulturer och behandlingsformer. Hämtar te.x inspiration från Kinesisk medicin, ayurveda och psykologin. Hälsa är både fysiskt, psykiskt och andligt kan följande tex. användas:
  • Meditation, affirmationer, healing, positivt tänkande
  • Yoga
  • Kristaller
  • Naturmedicin
  • Massage
  • Träning för att uppnå ett högre medvetande
  • Annat valfritt t.e.x tarot, pendelmagi m.m

Ja det var lite kortfattat. New age är olika för alla personer men detta är grunden. Sedan kombineras det utefter vad som passar personen bäst. Jag tycker att sådana här hedniska traditioner är bra för personer som vill ha mer frihet i sitt andliga sökande. Passar den som inte vill behöva tänka så strikt. Frihet...

Vad tycker ni om new age? Vilka delar kan ni håla med? Vad känns avstötande? Hur lever du? Berätta dina tankar...

♥Läs mer: Paranormal,

Kommentarer

Postat av: sandra

Publicerad 2011-01-17 10:13:37

åh okej, den var jättefin ju! :)

Postat av: Malin

Publicerad 2011-01-17 12:46:39

sv; den är verkligen jätte bra, tycker i alla fall jag :) ha de bäst!

Postat av: Sarah

Publicerad 2011-01-17 16:55:22

SV: Okeej, joo till en viss del. Jag har bekantat mig med grunderna i ryska, teckenspråk, italienska och franska i skolan.

Jag har alltid haft ett speciellt intresse till spanskaspråket och jag har gått en kurs i spanska, dock krockade den med ngt annat så jag var tvungen att hoppa av den.

Sen är det ju förstås finska och engelska i gymnasiet (ogillar då finska).

----

Intressant inlägg. Jag har testat på meditation, dock har jag inte tålamodet att göra det, hehe. Massage däremot så gillar jag skarpt, att bli masserad och gillar även att massera andra. Jag får ganska bra respons på det!

Postat av: Emmy

Publicerad 2011-01-17 17:56:57

Hej Leslie! Jag undrar om man kan jobba gratis i sommar o ge behandlingar eller om de ses som fri arbetskraft o är något negativt? alltså blivit förfrågad men utan betalning. kram Em.

Postat av: Adine

Publicerad 2011-01-17 21:44:13

Vilket spännande och lärorikt inlägg! Jag håller mycket med om att man ska ta hand om naturen och jag återvinner allt jag kommer åt. Det är viktigare än många tror!

Svar: Tack! Ja, jotex är bra faktiskt, det finns mycket fint :) Okej, vad beställde du för fint då?

Postat av: Emmy

Publicerad 2011-01-17 21:54:25

Ja men ja tänkte om de är bra att jobba gratis o ge gratis behandlingar? eller om ja lika gärna kan ta betalt för de? :)

Postat av: Emmy

Publicerad 2011-01-17 22:09:15

Det tycker jag låter väldigt bra och lockar mig väldigt mycket :) jag har ju inte varit inom denna branch tidigare men som har fått höra så är det många som är ute efter fri arbetskraft vilket oroar mig lite grand eftersom att jag är ute efter att utvecklas och komma ut för att testa på den här verksamheten. Det är ju det här jag vill göra :)



Postat av: Adine

Publicerad 2011-01-17 22:10:45

Svar: Ja, det var det verkligen :) Det ska jag göra!



Aha okej, men en matta vill du ha i alla fall. Det har de rätt gott om! Åh, den ja! Den är snygg :) Okej, kul att du hittat lite grejer.



Jag ska bli gymnasielärare. Än så länge går jag bara första året som är gemensamt oavsett vilken ålder man ska bli lärare över. Ämnen som jag har funderat på är svenska, engelska och religion :) Men inget är direkt bestämt.. Det är svårt att välja! Tack!

Postat av: Adine

Publicerad 2011-01-17 23:45:55

Svar: Ja, jag har klickat mig igenom matt-delen ett antal gånger innan jag kunde bestämma mig :P



Yes, det stämmer :) Aha okej, jo lärare är ett bra och viktigt yrke. Precis! Men samtidigt känner jag lite press över att ha just två obligatoriska ämnen som båda innehåller nationella prov osv.. Mycket ansvar! Men jag får se :)

Postat av: Camilla Andersson

Publicerad 2011-04-14 09:00:12

Härligt att läsa om ditt intresse för nyandlighet på så enkelt och självklart sätt. Jag känner att jag är mycket Hara. Orange är min favoritfärg just nu. Men jag tror att det kan skifta, att olika chakra dominerar under olika perioder i livet... vad tror du om det? :-) Har aldrig tänkt på det med dominerande chakran... Men, det verkar troligt. I övrigt balans... :-)

kram

Camilla

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild