Kropp och själ

leslita.blogg.se

"Ploppa" håret

Publicerad 2010-05-24 17:28:33 i Hårvård,

I ett inlägg skrev jag att jag hade "ploppat" håret. Det är mest personer som använder No poo som vet vad det är. Och eftersom att No poo har gett mig väldigt bra respons med mejl och komentarsfrågor så plockade jag ut alla hårinlägg och skapade en ny kategori. Idag ska jag förklara vad Ploppa är för något. Det är till dig som har lockigt / vågigt hår. Ett självfall som du vill skapa mer lockar på. Ploppa är istället för den klassiska turbanen efter man duschat. Fast syftet med ploppen är inte att torka håret (även om lite vatten sugs upp) utan att få mer väldefinierade lockar som sagt. Det många inte tänker på som har lockigt hår är att i turbanen drar man ut och tvinnar lockarna. Det förstör formen helt på lockarna.

Ploppa håret

Gör så här:
1) Lägg en handduk eller en stor t-shirt på ett bord/stol och vänd huvudet upp och ner. 2) Lägg allt hår i mitten av handduken i en "hög". Låt lockarna få falla naturligt. Ta tag i båda ändarna av handduken och när du ställer dig upp så kommer du att ha allt hår mitt på huvudet. 3) Twista handdukens ändar och fäst bak eller fram med en hårsnodd. Låt ploppen sitta i ca 20 min. Vänd på håret upp och ner när du sedan försiktigt tar ur handduken igen. Sedan kan man låta håret självtorka eller föna, som är nästa lektion i No poo metoden ;)

Är det någon som brukar ploppa? Berätta gärna hur det gick om du ska testa detta :)

*Här finns även en video på hur man ploppar: (klicka på plunking i listan) jessicurl Videos6,

Kommentarer

Postat av: Kristin

Publicerad 2010-05-26 00:01:34

Åh det där ska jag lätt testa, låter ju jättebra!!! Gillar ordet "ploppa" hihi. :)

Postat av: supermom

Publicerad 2010-05-26 19:37:25

Idag ska jag testa att ploppa håret och se om det blir någon skillnad mot turbanen... hihi!

Postat av: Veronika

Publicerad 2011-01-24 22:02:15

Ploppade för första gången idag - helnöjd med resultatet! Jag har tidigare haft tjockt och lockigt hår, men på senare tid har det blivit platt och mer vågigt p.g.a. slitage... Ploppningen gjorde susen - jag fick tillbaka mina lockar redan efter första ploppningen! Tack så jättemycket för en fantastisk blogg :)

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2011-01-25 17:18:34

SV: Hej Veronika, jätte kul att höra att det funkade så bra för dig med ploppningen! Great.



Rolig att du gillar min blogg och tack för kommentaren.



Hade så bra & lycka till med fortsatt hårvård :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild