Kropp och själ

leslita.blogg.se

Rehabilitering och sjukvård för djur!

Publicerad 2010-02-16 15:28:08 i Djur & Natur,

Visste ni att djur också rehabiliteras med vattengymnastik? Det finns speciella vattentäta rullband som dem promenerar på och med huvudet över ytan. Spännande va? Det såg jag på folkoteket. Se avsnittet *här*
Simträningen kompletterats med ”hemläxa” där ägaren får massera och stretcha. Hundarna kan även också får antiinflammatorisk- och smärtstillande medicin (agira länk).

Knäledens stabilitet förbättras med hjälp av träning på en balans dyna.

Knäledens stabilitet förbättras med hjälp av träning på en balans dyna (Aisti länk). Vattengymnastik har samma bra effekter som för en människa, det är skonsamt emot lederna, utsätter samma belastning men känns inte lika mycket när man är under ytan. Det är ett bra sätt att komma igång när man har fått en skada. Detta kan jag berätta eftersom att jag är instruktör i vattengymnastik. Det står även på (Regionaldjursjukhuset länk) att vattengymnastik är bra för äldre djur. Och så vet jag att det finns djurhomeopater :)

Hund som tränar vattengymnastik Vilken sötis!

Visst är det intressant!? Jag hade ingen aning om detta. friskvård och alternativ medicin utvecklas inom djursjukvård också. Vad tycker ni om det? Kanske har du som ägare testat någon metod? Om du har fler åsikter kring alternativmedicin (människor) så skriv gärna en kommentar i inlägget *här*


*Läs gärna ett tidigare inlägg om djur som behandlas med alternativa behandlingsmetoder: Animals Chakra & Health

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2010-02-16 19:59:52

Hej,hej! Jag har inte haft ork att blogga på ett tag så jag hade lite att ta igen här inne på din blogg. Måste verkligen säga att du tar upp mycket intressanta saker här, alltså sånt som intresserar mig. Men du jag måste fråga en sak; vad är det för utbildning du går? Den verkar ju så otroligt omfattande/bred.

Ha en trevlig kväll!

Kram,

Eva

Postat av: Jennie

Publicerad 2010-02-16 21:53:49

Hej! Tack så mkt :) Alltid kul att vinna :)



Aha okej, bor han långt ifrån dig eller?



Hehe ja, turen var inte på vår sida alls hehe :P

Postat av: Ann-Louise

Publicerad 2010-02-16 22:45:20

Min hund var med om två olyckor för några år sedan och har fått simma flera gånger, funkar väldigt bra! Det finns ju massage för hund, katt och häst också... Jag funderar på att lära mig det efter den här utbildningen, det verkar väldigt intressant!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild