Kropp och själ

leslita.blogg.se

Integrav medicin

Publicerad 2010-08-07 23:05:45 i Alternativmedicin,

Hejsan! idag har jag varit i Göteborg hela dagen med familjen, vi var på marknad och åt ute. Sedan var vi på bio i bergakungen och såg "Trollkarlens lärling". Det var helt ok, lite mycket disney men definitivt värd att se. Ett sent inlägg om såklart hälsa kommer här. Lite nyheter om intergrav medicin :)

På Dagens hälsa berättar dem att en professor har utsets inom integrav medicin och det är Sveriges första. Det är en väldig god nyhet för jag visste inte att det gick att studera till en proffesor titel i just alternativ, intergrav och komplementär medicin. Alla syo konsulenter jag pratat med påstår att alternativ medicin inte är tillräckligt "forskat och bevisat" för att godkännas som akademisk högskole utbildning, det finns bara enstaka kurser och det jag studerade var det närmaste jag kunde komma (förutom naprapat och kiropraktor).

intergrav medicin örter


Exempel på områden som intresserar forskarna är akupunktur, örtmedicin, naprapati, kiropraktik, meditation och hypnos. Det är Karolinska institutet som med hjälp av stora summor donationer har möjlig gjort satsningen på intergrav medicin. Satsningens följder har blivit ett nyöppnat Karolinska Institutets Osher centrum . Intergrav medicin har ett bredare perspektiv på hälsa och kroppen jämfört med alternativ medicin så forskningen på det centret kommer att bli med ett helt nytt perspektiv och på ett nytt sätt. 

"Vetenskapligt förhållningssätt kunna skapa ett möte mellan konventionell medicin och vissa av de former av alternativ och komplementär medicin som har genomgått vetenskaplig prövning."


Vad tror ni om det? Visst är det bra med mer utbildning och fler forsknings center?

♥Länk till artikeln: Dagens hälsa, Nytt centrum,

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2010-08-09 12:30:52

sv: Ja, allt är fint med mig :) Hur är det själv?

Postat av: Maria

Publicerad 2010-08-09 14:44:51

Hej! Just idag är det inge vidare, det går upp och ner hela tiden. Skulle åkt till Skåne idag, men det får bli imorgon istället. Jag försöker med det positiva tänkandet, men ibland får man bakslag ändå:) Hur är det själv? Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild