Kropp och själ

leslita.blogg.se

Intervjua Leslita

Publicerad 2009-10-20 09:32:09 i Vardag och nöje,

Dags för svaren för fråga Lesly, dessa frågor valdes ut.

1. Vad för typ av spådomskonst och magi ägnar du dig åt?
Inga-lisa

2. Hur kommer det sig att du valde spa programmet?
Johanna

3. Vad behövde man för betyg?
Och vad gick du innan?
Lisa

4. Vad har du dansat?
Felicia

5. Vad är det för sort alternativ medicin?
Helena

6. Vad för olika behandliga kan du?
Sara

7. Det står fotomodell, vad för slags modellande har du gjort? Är det svårt?
Emilia

 

1.Spådomskonst som jag ägnar mig åt är Tarotkort, pendelmagi, kristallterapi, drömtydning, horoskop, I ching och vissa delar ur wicca med ritualer. Jag tror på andar och kan se andras Aura ibland.

 

 

 

2-3. Jag har alltid haft ett intresse för hälsa och välmående, och sökte till Omvårdnads programmet, Jag är utbildad undersköterska. I andra ring kom jag på att jag valt fel inriktning och att det var friskvård och inte kriminalvård som jag ville hålla på med, men ja ville ändå läsa klart min inriktning och gjorde därför tillval av kurser, dv.s jag läste ett specialanpassat utökat program. Jag valde till Alternativ medicin, psykologi B och Svenska C. I alternativ medicin kursen fick jag äntligen ett namn på det jag alltid haft ett stort intresse av och velat lära mig mer av. Efter studenten sökte jag sjuksköterska linjen och hade planer på att gå den vägen och sedan läsa ett extra år med inriktning Alternativ och komplementär medicin, men kom på ganska snabbt att det inte skulle passa mig. Jag var ju helt emot piller och operationer som lösning på sjukdomar. Efter flera möten med olika syokonsulenter (alla lika inkompetenta!) så fick jag rådet att bli naprapat eller kiropraktor men det kostade alldeles för mycket. Och till slut hittade jag Spa-programmet och blev överlycklig. Fick vänta till Höst terminen och läste Naturkunskap B och Matematik B på komvux för att hålla igång pluggandet. Sedan kom jag in på första sökningen med gymnasiebetygen, jag gjorde även högskoleprovet med det hjälpte inte mig så mycket. Antagningskravet på Spa programmet har sjunkit en snäpp varje år den senaste 4 åren så det är inte speciellt svårt att komma in. Kolla in oru.se för exakt statisktik.

 

 

4. Jag har dansat lite allt möjligt men det mesta är självlärt. Jag dansade salsa, sau sau  (påskön dans påminner om Hawai höfter) i ett halvår. Sedan tränade jag Cheerleading i 2 år, det bestod av bl.a. dans, gymnastik och att bygga pyramider. Jag dansade Showdance/jazz i ett år. Sedan har jag gått på flera workshop (en par dagars kurser) i hip hop, modernt, jazz och dancehall. Förra terminen tränade jag afro power dance! Det som jag har tränat längst och gillar mest är Samba och brasilians funk. Det är så roligt med karnevaler. När jag flyttade för att studera tvingades jag sluta och nu ska jag starta en egen grupp i latinamerikans mix. Självlärd är jag i cumbia, merengue, reggaeton, salsa, bachata, lambada m.m Tror att jag fick med det mesta.

 

 

5. Alternativ och komplementär medicin är ett stort intresse. Det kan vara lite svårt att kategorisera vad som tillhör det. Men inom TCM traditionell kinesisk medicin är Tuina massage, meridianmassage, qi gong, tai chi, kopping, tvagning, ansiktsbehandling, zonterapi, meditation och akupunktur det jag har kunskaper om. Utöver det kan jag mycket om SPA, aromaterapi, yoga, klasisk, massage och huskurer. Beroende på hur man ser det så ingår mycket av friskvårdsmetoderna in i alternativ medicin.

Det JAG tycker är att när kuren har blivit en behandling emot något så har man börjat att ”medicinera” personen. Kan vara massage emot smärta, ansiktsbehandling emot acne eller kost emot magproblem. Om man bara går på spa för att det är skönt och tränar för välbefinnande så ingår det i kategorin hälsa!

Andra intressen jag har inom detta ämne är Indiankulturens medicin, natur och ört medicin och Ayurveda (Indiskt).

 

6. Vi gör det enkelt och listar upp dem. Jag är berättigad med diplom att ge:

Inom det västerländska perspektivet

Ler eller alg inpackning helkropp+ Ansiktsbehandling
Aromainpackning helkropp+ Ansiktsbehandling
Kropps scrubb+ Kurbad
Hand & Fotkur
Klassiskt massage Halv eller helkropp och slutligen Vaxning.

Inom TCM Meridian massage, Tvagning, (Pågående kurs) Tuina massage & Face beauty

 

7. Modellandet J Jag har gjort lite småjobb här och var, gör det mest för skojs skull. Jag har suttit sminkmodell flera gånger för bl.a. make up store. Sedan har jag varit hårmodell och gått på catwalken med jättestort lockigt hår! Sedan har jag blivit fotograferad till fotografens eget portfolio. Till en man som var special utbildad i svart vitt bl.a. Jag har deltagit i skönhetstävlingar och vann faktiskt den senaste jag var med i. Jag blev utsedd till Miss Latina 2009! Den dagen var det Emilie som sminkade mig. Och vi ska nog fixa ihop en tid så att jag kan komma och bli fotograferad med banderollen. Se även Emilie’s portfolio för en modell bild.

 

Tack för intervjun Emilie!


*Läs gärna tidigare inlägg om liknande ämnen: Make up fox , Utfrågnings intervjun,

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild