Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hud, hår och nagel typ? (Kreatin)

Publicerad 2009-11-08 19:03:24 i smink och hudvård,

Finns det något samband emellan hudtyp, hår typ och hur dina naglar är? Jag har alltid undrat det. Jag har hört mycket snack om Kreatin och såg senast en reklam om hårfärg där dem nämde kreatin. Jag tänker först och främst på dessa tillskott som finns. Bra för hår och naglar! Får ditt hår att växa snabbare och ger dig starkare naglar. Hur ska det gå ihop? undrade jag. Vad inehåller det då som är bra för hud, hår OCH naglar? Idag bestämde jag mig för att ta reda på det... KREATIN

Kreatin
& Kost
Kreatin är det grekiska ordet för kött, "Kreas". Kreatin är ett ämne som vi har i kroppen. Kroppen syntetiserar kreatin själv och kan skapa 1-2 gram kreatin per dag. Vi kan även tillföra kreatin genom det vi äter. I kött finns ca 4 gram kreatin per kilo kött. Ganska lite tyvärr. Kreatinet du får i dig från kosten omvandlas till kreatinfosfat i musklerna...



Fysiologi & träning
Vissa tar kreatin pulver vid träning för att få en bättre effekt. Kreatin är även bra för musklerna. Det hjälper till att förse musklerna med energi så att man kan vara uthållig längre och "pressa"musklerna under hårt arbete längre. 
Den omvandlar alltså lagrad energi till rörelseenergi. Kroppen bildar kreatin i levern, bukspottskörteln och i njurarna. Kreatin innehåller amonisyror.

Håret innehåller 75 % protein som kallas kreatin. Sedan är 15% vatten och resten vitaminer och mineraler m.m
Håret växer snabare av protein. När man sätter i extensions (löshår) så använder man nån sorts lim. Detta "limet" är kreatin. Så kreatin används inom hårvård i produkter också. Det finns kreatinserum som man kan ha till slitna toppar. Brazilian Kreatin används också vid rakpermaneting. 

Naglarna är en förtjockning av överhuden och består av ämnet keratin i en hård form. Keratin består av proteiner som lagt sig som fibrer och hakar i varandra.
Har du problem med naglarna så behöver du få i dig zink, kalcium, magnesium, kisel.
Kalcium som är bra för att stärka naglar som lätt blir skörda och spricker hittar du i 
  • Brännässlor
  • Morötter
  • Magra mjölkprodukter (t.ex. minimjölk)
  • Musslor
  • Broccoli


Hud
Keratin är det vanligaste proteinet i huden, och de bygger upp cellskelettet i hudcellerna. Det finns många produkter med kreaatin som en aktivt ingrediens. Kreatin tillför energi till hudcellerna. I kombination med A vitamin som reglerar olika keratiner i huden blir det utmärkt resultat.

Slutsattsen blir den att JA din hud, hår och nagel typ hör ihop. Har du torrt hår har du oftast torr hy. Har du skörda naglar så har du oftast skörda hårstrån. Os.v Kreatin är sambandet! Både håret och naglar växer snabare vid ett högt intag av protein/kreatin t.ex. Kreatin är förståss helt ofarligt vill jag tillägga.


* Detta inlägg stödjer jag på minst 5 olika källor och att jag har läst Tränings Fysiologi.
* Läs gärna tidigare inlägg om liknande ämnen: Kategorin SkönhetHud allergier, Vinterskönhets tips, Hårfrisyrer, Bröllops naglar,

Kommentarer

Postat av: caroline

Publicerad 2009-11-08 20:03:38

Jag har dåliga naglar, fast i och försig så biter jag i dem. Men ja vill itne göra det, det är obehagligt xD HAha, tack för tipset. Morötter here I come! Hur får du reda på allt sånthär? Du kan ju mass grejer



Haha, tack. :) Nej, men det är en klänning. Från Kina haha :D

Postat av: sussi

Publicerad 2009-11-09 22:00:41

söt liten älva som följer efter mig!

Postat av: Räven

Publicerad 2009-11-23 01:37:22

Jag har en fråga! Kan man gå upp i vikt av kreatin? Då menar jag inte i muskler. Jag har nämligen jättedåliga naglar just nu, de bara går sönder, får också torr hy i perioder, så har funderat lite på kreatin.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild