Kropp och själ

leslita.blogg.se

Medicinhjulet

Publicerad 2009-02-22 17:26:03 i Alternativmedicin, Indiankulturer,

Medicinhjulet används inom Shamanism och härstammar ifrån Indianerna.
Symboliserar livet. styrka , balans, kraft och god hälsa.
Dem hävdar att vägledningen kommer i från andevärlden och naturen.
Man använde sig utav medicinhjulet när man utförde healing. 
Betydelsen av ett medicinhjul varierar lite beroende på vilken stam man var uppväxt i.
Andra punkter som man har läst att medicinhjulet betytt kan ha varit viktiga var släktskap,
relationer, årstider, djur, andar och ceremonicykler.
Shamaner tror på naturens cykel att allt som uppkommer sedan återgår.

Oftast represtenterar dem fyra delarna av medicinhjulet dem fyra Väderstrecken, Element, Årstid, Färg och förslag på vad den kan bidra med som kan behöva healing.  

Öst, Eld, Vår, guldigt och representerar en ny början.
Söder, Vatten, Sommar, rött och representerar nyfikhet och ungdomligheten.
Väst, Jord, Höst, svart och accosieras med stabilitet, vuxenlivet och att kunna se inåt i sig själv.
Norr, Vind, Vinter, Vitt och ålderdommen då vi reflekterar över det som vart, accosieras även med förnyelse och klarhet.
I centret av medicinhjulet mötts dessa väder streck förhoppningsvis i harmoni. Representerar inre ljuset, upplyssning och kärlek. 

Flera Indian bilder
Andra traditioner inom Indian kulturen är att man använder sig av instrument som planfjöjt och maracas när man utför healing. Läger elden är en samlingsplats där man utförde ritualer, healing och ägnade sig åt dans och musik som var viktigt för gemenskapen.

Drömfångare är också något som dem använder sig av för att få bort eller skydda mot mardrömmar. En "riktig" drömfångare ska vara handgjord med omsorg och välsignad att hjälpa. Den ska även ha ett hål imitten. Varje kväll ska man blåsa i detta hålet. Det symboliserar att man blåser bort sina bekymer och negativa tankar som skapar mardrömmar. Det är alltså upkomsten till mardrömmen man vill bearbeta och jobba med. Det är också ok att ha en healing kristall i mitten då den "tar upp" bekymmer och negativa tankar. En bra healing kristall är orange citrin. Läs mer om kristall healing som jag har skrivit om här
Drömfångare


Har du en "äkta" drömfångare? Till sommaren ska jag visa hur man gör sin egna drömfångare som jag brukar göra. Så skaffa fram lite fjädrar, pärlor och tråd.

Vad tycker du om indianerna? Tror du på att något av det dem "sysslar" med hjälper?

Kommentarer

Postat av: Najnaah

Publicerad 2009-02-22 19:42:49

Åh, jag måste verkligen skaffa en drömfångare, man kan tro att mitt rum är halv besatt eller något. Har riktigt konstiga drömmar.

Så drömfångare tror jag verkligen på, mest för att när jag sover hos en kompis som har en så sover jag jättebra. Har enorma sömnsvårigheter..

:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild