Kropp och själ

leslita.blogg.se

Ayurveda kost

Publicerad 2011-02-24 08:00:00 i Ayurveda, Recept,

Jag har blivit totalt inspirerad av Ayurveda kost nu, har läst mycket om det flera gånger men inte helt gått in för att testa. Läste en artikel i Blossom tidningen och allt bara råkade stämma in på min dosha!

Enligt vad jag själv märkt av är att:
  • Jag mår bra av mejeriprodukter, ost, mjölk, yoghurt, smör och olja
  • Jag blir gasig av äpple och päron
  • Jag tål inte starka kryddor så bra men
  • gillar salt mycket
  • gillar inte att dricka kallt, inte ens vatten. Gillar te, tål inte kaffe (koffein)
  • känner mig tung av potatis, vitt mjöl och ris (dvs mår bra av GI)
Enligt ayurveda så är min kroppstyp Vata och de stod allt på ovanstående lista. Förutom att jag tydligen ska äta ris. Mer som just en vata mår bra av är:
  • Söt och mogen frukt tex dadlar, bär, melon, persika, plommon och banan.
  • Nötter och frön vilket jag älskar!
  • Zuccini, morötter, rädisor, rödbetor, sparris, lök
  • Gröna bönor, linser, mungbönor och tofu
  • Fisk, kyckling och skaldjur.
Ayurveda

Ett litet problem är att vissa saker i min "må bra lista" inte är GI godkända. Dit hör ris, banan, dadlar, rödbeor och mungbönor. Då återstår inte så mycket att ändra på, var inte en så lång och utförlig lista, men måste ju finnas mycket mer?

En vata ska undvika förutom redan nämnt även: broccoli, granatäpple, övriga bönor, svamp, rött kött och råa grönsaker.

Går det att gå efter GI och Ayurveda eller ska jag strunta i GI och testa vatakost? Någon som följer Auyrveda kost? Har det gjort någon skillnad? Var kan man läsa mer om Ayurveda som är pålitlig? Någon som vet?

♣Förresten har jag blivit sjuk så jag har suttit med tidningar och internet hela kvällen i går.
Extra viktigt att äta ordentligt när man är sjuk.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-02-24 09:25:55

Jag trodde du var pitta? Jag är ju också vata, jag har mått väldigt bra av ayurvedakost. Jag blir lätt för strikt i min kost, ayurvedan känns mer tillåtande. Min mage har blivit bättre också. Kram

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-02-24 13:04:29

Jag har ätit enligt ayurveda i snart 1,5 år. Jag mår toppen av det! Jag har blivit lugnare, mer harmonisk och min mage mår bättre. Du kan ju testa ayurveda i några månader och om du inte gillar det så kan du gå tillbaka till mat med lågt GI? Eller ta det du mår bra av från ayurveda och det du mår bra av från GI. Det handlar ju inte att följa några regler perfekt för någon annans skull, utan att göra det man själv mår bäst av.



I början när man är ur balans dras man ju till sånt som får en mer ur balans så att det som faktiskt får en i balans känns fel. Jag åt bara råa grönsaker och fullkorn när jag började med ayurveda, men sen dess har jag börjat känna mer och mer vad jag faktiskt mår bra av, och att vare sig fullkorn eller råa grönsaker är bra för mig. Om du är orolig för blodsockret så sänker ju både surt och fett GI-värdet, och vata ska ju äta både surt och fet mat. Jag har alltid lite olja och citron på maten.



Du kan läsa en del på http://www.vedalila.se/ och här http://franlife.blogspot.com/

Jag rekommenderar även Eva Sanners och Peter Ljungsbergs bok. Den finns bl a på bokus.



Krya på dig!

Postat av: Micke Skribent

Publicerad 2011-04-24 21:15:22

Våra moderna sjukdomar har ökat påtaglig sedan 50-talet och svaret till varför finns att söka på denna nya sajt.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild