Kropp och själ

leslita.blogg.se

Svamp som producerar yoghurt

Publicerad 2011-04-12 20:00:00 i Recept, Örtapoteket,

Åhh vad spännande, jag är alldeles till mig. När jag var en liten flicka och familjen var i Chile så kom jag i kontakt med en svamp som man vattnar och lägger i en burk och så producerar den yoghurt. Jätte häftigt tyckte jag och vi funderade på att ta med en hem till Sverige men det blev aldrig så. Nu håller vi som sagt på att göra en tidsskrift som handlar om udda mat och jag tänkte att jag skulle skriva en liten notis om denna svampen och kontaktade min moster i Chile som själv haft svampen.  Hon skickade länkar och jag upptäckte en hel värld!! Det finns i Sverige, i Stockholm så nu har jag fått lov av ledningsgruppen i vår redaktion att få skriva om det istället eftersom att jag inte fick tag i någon ang raw food.

Kefir

Ska bli sååå kul. Helt peppad. Har bokat intervju med en ung kvinna som har svampen hemma i Sollentunna. Ska dit på Torsdag. Den sägs vara jätte nyttig och bra för magen även om man är laktosintolerant. Nu får jag inte avslöja mer men självklart kommer artikeln upp på bloggen sen.

Har ni hört talas om yoghurt och mjölk producerande svamp?

Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2011-04-13 09:53:43

Tack för tipset, dock så gillar jag mitt lockiga hår :P bara inte frisset :P



cool svamp! vet dock inte om jag skulle våga äta de :P

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2011-04-13 11:18:51

hej det var ett litet tag sen. Det låter som om du har det bra? Har du några bra vänner? Jag har hört talas om den svampen för längesen. Väldigt finurlig och bra. just so you know:) kraam

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2011-04-13 11:29:46

SV Elisabeth: Hej! :D Jag tänkte på dig, tänkte fråga ifall du möjligtvis inte är i THN i helgen för jag ska dit. Hoppas att allt går bra för dig i skolan och så med det "nya" hemmet :)



Jag har det bra, allt går fint. Har fått ny motivation för plugget igen efter en svacka.



Coolt att du hört talas om den. JAg ska få en i morgon efter intervjun :)



Bamse Kram

Postat av: Eva

Publicerad 2011-04-13 13:00:31

Oj, det där har jag aldrig hört talas om - men det låter ju jätteintressant!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-04-13 13:10:31

va tfft!

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-04-13 19:14:32

Oj, vilken grej! Smakar det som vanlig yoghurt? Hur går det till?



Svar:

Ja, vata-personer sover ofta för lite, så de mår bra av sött. Om man är sötsugen jämt och äter socker jämt är det nog snarare så att man hamnar ut balans av för mycket socker, men om man inte äter socker och är sötsugen jämt ändå så är det nog så att man mår bra av sött. Det innebär förstås inte rent socker och godis, utan bara söta smaker som ris, vete, mjölkprodukter och söta frukter.



Ta hand om dig, du med!



Kram!

Postat av: Camilla Andersson

Publicerad 2011-04-14 09:02:11

Jättespännande! Kan man prenumerera på din blogg så att man får veta när nya inlägg kommer upp? Jag skulle jättegärna läsa mer om svampen, då både jag och min dotter är laktosintoleranta men älskar youghurt!

Postat av: lovisa

Publicerad 2011-04-14 14:42:32

SV; ja de är mysiga:D

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-04-16 00:56:21

Hej Lesly!! Om du fortfarande vill få tag på någon att intervjua angående Raw food så har jag en kompis i Falun som är typ "expert" på det!! Han och hans fru har t o m drivit en "Levande föda-resturang" i Stockholm för ca 20 år sedan! De hade supergod mat!! "The carrot cave" kallade de resturangen! :D

Hör bara av dig till mig så ska du få telefonnumret!! :D

Såna där svampar som du skriver om hade vi i min familj när jag var liten och mamma brukade göra sån där yoghurt - fast jag minns att jag inte var speciellt förtjust i det!! Antagligen för att jag tyckte svamparna såg lite äckliga ut...!! :D

Postat av: Estelle

Publicerad 2011-04-21 23:51:43

Hej hej!

Jag har erfarenhet av sådan svamp man matar med mjölk, hade en sådan för några år sedan.

Verkligen en smart och billig grej som samtidigt är nyttig :)

Tyvärr tål jag inte mjölkprodukter så bra, så det var inget för mig ..(ej laktosintolerant, men vare sig jag eller min mage mår bra av det bara)

Postat av: Kim

Publicerad 2011-05-02 10:15:42

Coolt svampyoghurt.

Postat av: Sari

Publicerad 2011-05-17 13:06:17

Hej ,vi hade sån svamp hemma när jag var liten. Svampen skulle sköljas och göras rent i en sil och därefter lade man svampen i mjölk och under natten hade det blivit youghurt. Svampen växte och man kunde dela med sig av den... Kan man få tag på svampen någonstans?!?

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2011-05-18 10:23:59

SV: Hej SariVad roligt att ni hade en sån, ja precis det är så det går til, du minns rätt.



Svampen finns att beställa på internet och via forum. Du får söka runt lite på Google ;)



Lycka till!

Postat av: Nina

Publicerad 2011-10-01 18:50:28

Just en sån svamp är jag ute efter. Jag googlar och googlar, men hittar inte vart man skulle tänkas kunna beställa dem. Nån som kan hjälpa mig? Nån som kanske vet vart jag ska vända mig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild