Kropp och själ

leslita.blogg.se

Blivit nålstucken

Publicerad 2010-11-26 15:31:24 i Alternativmedicin, Kinesisk Medicin,

Jag har äntligen fått testa akupunktur! Har läst så mycket om TKM och alternativ medicin men aldrig fått testa just akupunktur. Jag håller på skriva ett reportage om Kinesisk medicin och fick då gå på en behandling i går.

Det började med en tuina massage. Han lutade sig över mig rygg och hade ett tryck som ökade gradvis. Jag kunde höra hur det knakade lite här och var. Det kändes skönt. Jag har på senare tid haft en sorts låsning emellan skulderbladen och lite under högra skulderbladet. Det släppte och idag känns det bra.

Sedan fick jag testa akupunktur för första gången i mitt liv. Jag fick tre specialla akupunktur nålar i koppar på vardera arm. Och så fick jag en på varje ben, på insidan av smalbenet ganska långt ner emot foten. Så hur kändes det?

Kinaterapi akupunktur
Foto: Lesly Valencia 23/11

Jo det var en väldigt intressant upplevelse, själva sticket kändes inte så mycket, det var när akupunktören rörde vid nålarna som det kändes. Det gjorde lite ont på vissa punkter, tex sattes det en nål vid utsidan av armbågen om ni förstår och den punkten på båda armarna gjorde faktiskt ont, lokalt. Den allra första nålen som han stack i högra handen emellan tummen och pekfingret, den punkten gjorde så att det strålade ut i fingrarna. Jag kände hur lilfingret "pirrade" och sedan övergick "pirret" till tummen.

Efter någon minut kände jag hur hela armen blev tung och jag blev helt avslappnad. Jag upplevde det som ett tryck över hela kroppen. Som en tung filt som låg över mig. Akupunktören släckte lampan och gick ut ur rummet och där fick jag ligga i cirka 10 minuter.

Under ett ögonblick låg jag helt stilla och kroppen kändes inte av alls. Därefter kom han in i rummet och vred lite på nålarna, då började de "jobba" igen. Efter behandlingen fick jag en lugn känsla i hela kroppen men armen kände lite avdomnad. I dag dagen efteråt så mår jag helt utmärkt. Ingen smärta emellan skulderbladen eller efter sticken.

Har ni testat akupunktur? Hur kändes det? Tror ni att det kan vara en bra behandlingsmetod? Skulle ni vilja testa eller är du kanske nålrädd?

♥Relevanta inlägg: Akup som skönhetsbhandling, tuina massage, fakta akup, Kinesisk Medicin kategorin,

*ps. Jag är helt själv på redaktionen just nu, spoky. Min chef är ute på intervju-uppdrag och resten har komp, ledigt o.s.v . Jag försöker lägga in min artikel på bloggen men vet inte hur. Hela tidningen är i pdf, lägger jag upp bara text och bild så ser man ju inte layouten... Någon som har förslag på hur?

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-11-26 19:04:16

Här kommer svar på din kommentar på min blogg + lite till:

Kära gamla Band(it)hagen...!! De har byggt massa nya hus där sen jag flyttade därifrån!! Men centrum är sig ganska likt!!

Nä, min tvillingsyrra och jag är inte speciellt lika! Det finns bilder på henne här på bloggen på ett par ställen, bl a nån gång i mitten av september har jag för mig.



Jag har fått akupunktur massor av gånger och sett ut som en riktig nåldyna!!!

Precis som du säger så känns det ordentligt när akupunktören vrider på nålarna och vissa punkter känns med än andra, men det är det oftast värt!! Huvudsaken är ju att det hjälper, och så slipper man ju kemiska mediciner vilket jag tycker är en stor vinst!! :D



Postat av: Lilitha

Publicerad 2010-11-27 18:17:09

Själv har jag aldrig provat på det....på grund av att jag är rädd för nålar oh stick. Men min mor provade när hon hade en kraftig migränattack, och hon påstod att det hjälpte.



Ha en trevlig advent. Kram Lilitha

Postat av: Qbrium

Publicerad 2011-10-17 23:20:59

Jag testade akupunktur för några år sedan. Tyckte inte det hjälpte mot mina eksem, men mina ärr "förflyttades" och blev mindre. Skulle absolut vilja testa igen... men ekonomin tar emot.



Angående kissaiduschen.se så hade jag en tjej tidigare som gästbloggade om urinterapi. Väldigt intressant. :)



http://4u-yourspace.blogspot.com/2011/09/gastinlagg-urinterapi.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild