Kropp och själ

leslita.blogg.se

Yerba mate TÉ

Publicerad 2010-05-17 17:37:06 i Alternativmedicin, Recept, Örtapoteket,

Yerba mate är den nya trenden för oss te drickare. Det säg vara nyttigare än vanligt te och grönt te. Kommer från sydamerika. Det började med att indianerna drack Yerba mate i Argentina. Växten heter ilex paraguarensis på latin.

Yerba mate

Yerba mates goda effekter:

Innehåller 27% mer näringsämnen och dubbelt med antioxidanter.
Innehåller Teofyllin som kan vidga bronkerna och på så sätt påverkar andningen och syresättningen positivt.
Motverkar det dåliga kolesterolet
Är uppiggnade
-1964 skrev The Pasteur Institute: "Det är svårt att hitta en växt någonstans i världen som har lika högt näringsvärde som Yerba Mate har"

Leslitas ord:
Jag har testat Yerba mate för länge länge sen när vi var i Chile.
Jag var liten och inte särskilt förtjust i det men jag kommer ihåg att många i min släkt pratade om att det var så bra och försökte få mig att dricka det. Det jag tyckte var roligast var hur man drack det. Man hade så kallade Kalebass i trä och drack ur en "bombilla" som är ett sugrör. Sugröret hade en sil som gjorde att man inte fick bladen i munnen. Sedan skickas denna kalebassen runt i familjen.

Jag tror att det är ganska gott ändå. Sedan kommer jag ihåg att det var väldigt varmt, jo visst är ju te det tänker ni; men i Chile är det vanligt att när man går från barn till tonåring (runt 11-12 års åldern) redan börjar dricka te. Mjölk var bara för små barn. Så jag var ganska van med varm te. Men Yerba mate kändes extremt hett och nu när jag läste lite mer om det så ser jag att det står "70-90 grader C är perfekt för Yerba Mate, då får du ut det bästa av både smak och näringsinnehåll".
Yerba mate
Har ni smakat på Yerba mate? Skulle ni vilja?

♥Källa: Yerba,

Kommentarer

Postat av: Lillis

Publicerad 2010-05-17 21:20:00

Jag fick örterna hos en som har kinesiskt akupunktur, har även fått akupunktur någon gång, men det triggar min migrän jättemkt. =(

Håller du också på med såndant eller?

Postat av: Lillis

Publicerad 2010-05-17 22:27:56

Aha du menar så.. Det är Wallmarks Örtmedicin & Akupunkturmottagning i Malmö. Min mamma har gått hos honom med sin utbrändhet och tyckte han var bra. Därav provande jag honom. Så du har läst kinesiskt medicin, då kanske du vet om det är vanligt att migrän går att bota? Jo så har jag också förstått det..att det nog släpper senare..men vi har börjat mest med örterna för att se ifall dem hjälper. Svårt att veta om man triggar upp migränen ändå ju. Annars har dagen varit bra. SJälv också? =)

Postat av: smäm

Publicerad 2010-05-17 23:48:04

har aldrig smakat, men blev nyfiken nu.



den skrynkliga pappersramen har jag köpt på istock och sedan lagt på bilderna i photoshop. dom rörliga bilderna är en gif-animation gjord i photoshop den med. men om du googlar på "create a gif animation" finns det gratistjänster på nätet som fixar det åt en :)

Postat av: Kristin

Publicerad 2010-05-18 00:23:55

Sv; OOooooh tack så mycket, vad glad jag blir! :) Måste säga att din blogg blir bara bättre för varje gång jag läser den haha. Älskar alla hälsotips av olika slag :)

Postat av: supermom

Publicerad 2010-05-18 11:47:44

oh Mate! Det var åratal sen... inte sen mina stora barn var små. Det var en lite annorlunda smak och det kändes lite skumt med den där kalebassen. Nästan som att man skulle ta en drog... ;)



Nej du min sköna... jag använder faktiskt inga hudprodukter och har aldrig gjort... jo en period använde jag en jättebra kräm med mycket evitamin i som var från chile, som man verkligen såg resultat av.

Börjar ju bli gammal nu så jag får väl ta och köpa mig en antirynk kräm eller nåt. Men jag skulle nog också titta på innehållsförteckningen väldigt noga.

Jag har haft tur och har inte fått lika mycket rynkor som de flesta av mina vänner lyckats skaffa sig. Men jag tror också att det beror mycket på hur man lever, om man dricker alkohol och röker osv.



När det gäller makeup så använder jag oftast bara mascara och ngn gång kanske lite solpuder eller vad det nu heter för att få lite färg på kinderna and thats it.

Postat av: natalia

Publicerad 2010-05-25 17:56:43

det är väldigt vanligt att dricka mate i Argentina, det är en sorts livsstil. de tar med sig sin mate överallt, stranen, picknicken, hos gäster.. de dricker överallt. fanatiker i mate :P

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2010-05-25 18:06:01

sv Natalia: Hej tack för din kommentar. Jag kan tänka mig det. Ja det är en jätte nyttig livsstil. Gillar du Mate? är du från Argentina?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild