Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hemgjord läppbalsam

Publicerad 2010-03-06 18:03:51 i DIY produkter,

Eftersom att jag fick så bra respons på inlägget där jag visade upp alla mina naturliga skönhetsprodukter (HÄR). så har jag tagit lite kort på när jag gjorde läppcerat den 23 feb. Det är väldigt enkelt och går super fort.

Recept:
5g Kokosfett
5g Kakaofett eller pulver
5 droppar Ingefärsolja
10g Bivax
2 msk Olivolja

Att ta fram:
Dl mått och gärna en våg ifall ni har
Två burkar
Lämpliga små burkar /hylsor att lägga läppbalsamet i.

Ingredienser till Läppcerat

Mätt upp och blanda ihop alla ingredienser (utom ingefärsoljan eftersom att den avdunstar) i ett decilitermått. Lägg försiktigt dl måttet i ett varmvattenbad och rör om tills allt smält.



Lägg sedan dl måttet i ett kallvattenbad och rör om.
När du ser att det börjar stelna så droppar du i ingefäran och blandar.

Läppcerat

Låt stelna, gärna i kylskåp

Då var det klart! Bara att hälla upp i lämpliga små burkar / hylsor och låta det stelna. Gärna i kylskåp. Mumsigt på läpparna, fuktgivande och så ger det lite färg tack vare kakao. Testa!

Kommentarer

Postat av: Madde

Publicerad 2010-03-06 18:32:52

Testade att gör läppbalsam då jag gick en utbildning som hette forntida hantverkstekniker.

Jätte kul och enkelt. Smart med kakao som ger färg!

Postat av: Madde

Publicerad 2010-03-07 07:14:45

http://www.hampnas.nu/ kursen heter hantverk grund, en fantastiskt rolig utbildning.

Afrikansk dans låter spännande!

Postat av: Sara

Publicerad 2010-03-08 12:08:29

Vart får du tag på snygga men ändå praktiska burkar/flaskor?



mvh



Sara

Postat av: Lesly

Publicerad 2010-03-08 15:07:14

Hej Sara! Jag har köpt dem i mataffärer finns det ibland. "Reseförpackningar" som är meningen att man ska hälla över sitt te.x schampo, hudkräm för att inte behöva ta med så många och stora flaskor.



Men annars har jag sett att det finns mängder med varianter att beställa från crearome.se

Postat av: josefin

Publicerad 2010-10-19 14:17:17

Hej!

Hur länge håller det när man lägger de i såna burkar? Vet du om man kan lägga i nåt som gör att de håller längre?

Tack på förhand!

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2010-10-21 00:40:07

Sv Josefin: Hejsan! De håller ungefär ett halvår. Beror på vad det är. Det finns lite olika konserverings"medel" man kan ha i. Den första är C-vitamin som man kan köpa som kapslar och de andra är kanel som förhindrar mögel och ger längre hållbarhet. Sedan finns det säkert mer men de är dessa jag har koll på :)



Lycka till, berätta gärna hur det gick och välkommen tillbaka



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild