Kropp och själ

leslita.blogg.se

Skippa medicinerna

Publicerad 2010-01-07 18:46:15 i Hälsonytt,

Visste ni att vissa mediciner motverkar kroppens kamp. Det är symptomen som är försvaret emot viruset när man är sjuk, det är inte symptomen som är själva viruset som man tror. Det är försvaret som gör att man känner sig sjuk och hängig. Om man har hösnuva, feber eller hosta bör man alltså inte ta mediciner som nässprey, hostmedicin eller febernedsättande.

Varför ska man undvika mediciner om man vill få bort symptomen? villket det gör... Tillfälligt. Jo för att dessa symptom är behövande att ha för att ta sig igenom ett sjukdomstillstånd. Snor försvårar för viruset att fästa på nässlemhinnan och hosta rensar ut viruset.

Om vissa saker ni trodde var bra att äta. Tillexempel glass? Det är också något som ökar slemproduktionen och förvärrar. Det får endast ner svullnaden tillfälligt i halsen. Alla mejeriprodukter och socker bör undvikas under förkylning för att det är för svårt för kroppen att bryta ner.



Vad tror ni? Har mediciner fler negativa effekter än positiva?



*Källor: Topphälsas doktor Åsa Vilbäck, Näringsfysiologer Kristina Andersson, Peter Ljungberg.

Kommentarer

Postat av: IQraa

Publicerad 2010-01-07 21:12:08

Hejsan jag har frågestund på min blogg (:

Ställ Gärna en fråga

Den som ställer en fråga får länkning under hela helgen(:



Tack & Kraam =)

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-01-07 21:24:20

Du har så rätt, så rätt!! Klok är du också!!

KRAM!! //Anneli.

Postat av: Eva

Publicerad 2010-01-07 21:56:02

Ja själv är jag väldigt försiktigt med sånt. Tar knappt värktabletter ens, det ska mycket till innan jag stoppar sånt i mig. Däremot tar jag Omega3 och Propolis :-) samt lite Mivitotal ibland.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild