Kropp och själ

leslita.blogg.se

Illamående under träningen

Publicerad 2010-12-16 23:10:31 i Dans & Annat,

Både förra veckan och i dag blev jag illamående under uppvärmningen som består av regält med styrka och kondition. Efter första veckan så var jag inte så oroad utan tänkte bara att jag inte var så vältränad. Men när jag mådde illa i dag igen så kändes det som att en hälsomedveten mäniska som jag borde lyssna på kroppens signaler.

Jag kände:
Illamående (spyfärdig) och lite yr ibland.

Och enligt mina fysiologistudier så låter det som ett kraftigt blodtrycksfall. Alltså att glykos som muskler delvis får energi ifrån (genom blodet) inte är tillräckliga eller att mina glycogendepåer tar slut för snabbt. Det vill säga på ett enkelt sätt att min kropp, gäller både muskler och hjärnan, inte får tillräckligt med energi under träningen. Detta leder till illamående och yrsel.




Denna energi jag pratar om får man genom mat och då specifikt kolhydrater!!
Så det är jätte viktigt att äta ordentligt och då helst långsamma kolhydrater.

Vad säger ni? Kan det finnas någon annan anledning till illamående?

Nee nu ska jag äta och sen lägga mig. God natt på er!

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-12-18 15:26:26

Gravid...?? Magsjuka...??

Nä, skoja bara!! Jag tror att din teori stämmer - det låter logiskt!!

Men du är himla duktig med pole dancingen!! Jag är djupt imponerad!! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild