Kropp och själ

leslita.blogg.se

Linsbiffar!

Publicerad 2010-08-28 17:15:41 i Recept,

Min kompis som jag bodde hos i Hällefors lärde mig göra linsbiffar i tisdags. Jag hadde tjatat lite på henne hehe.
Det blev riktigt riktigt gott! Och det var i så svårt heller. Här kommer receptet:
Linsbiffar röran
Ingredienser:
2dl Röda linser
4 st Morötter
1 Röd lök
1 Ägg
Spiskummin
Curry
Persilja
Salt & Peppar

Gör så här:
Först blötlade vi linserna i ca 4 timmar och sedan fick de koka i ca en kvart. De ska bli mosiga.
Hacka rödlöken fint och riv morötter.
Stek löken och häl därefter i morötterna i stekpannan.
Häll av vattnet ur linserna och blanda alla i en bunke, glöm inte knäcka i ägget och krydda.
Sedan är det bara att forma små biffar och steka dem gyllenbruna på båda sidorna.
Linsbiffar Linsbiffar

Vi serverade med ris och sweet chili / turkiskyoghurt sås samt sallad med tomater och gurka. (Byt ut riset om du går efter GI)

Rekomenderar denna rätt till er som försöker minska på köttkonsumtionen eller är vegetarianer. Jätte gott. Jag ska definitivt göra denna rätt igen, kanske redan nästa vecka när jag kommer hem :) Jag hade även velat testa göra biffar på kidneybönor.

Linsbiffar

Har du ätit linsbiffar eller bönbiffar? Hur brukar ni göra?

♥Fler recept under kategorin Kost&GI.

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2010-08-29 11:04:13

Och hade du inte tjatat hade det nog inte blivit av heller så tur var väll det :D hihi

Postat av: Mariette

Publicerad 2010-08-31 04:13:31

Ser riktigt gott ut! Måste jag testa!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild