Kropp och själ

leslita.blogg.se

På Spa programmet

Publicerad 2010-04-25 10:56:07 i Vardag och nöje,

Hej på er! Hur mår ni idag? Hoppas att ni har haft en bra helg (hittills). Själv har jag bara tagit det lugnt och kollat på filmer och serier. Blev även lite glass. Tänkte att det var längesen jag berättade något om skolan hur det går på Spaprogrammet. Just nu har vi den tråkigaste kursen på programmet, Statistik. Varför läser man det då? Jo det är för att det är en akademisk universitetslinje och då måste det ingå för vidare forskning inom ämnet. Och sedan är det för att vi som spa konsulenter och professionella hälso arbetare ska kunna ha ett kritiskt öga emot allt som folk påstår fungerar inom alternativ medicinen. Vi måste utgå ifrån det som är forskat bevisat. Vi har fått lära oss olika metoder att forska på. T.ex. genom statistik och hur man samlar fakta och analyserar den, läst massa artiklar, vi har fått göra egna enkäter och nästa uppgift är att intervjua två personer som jag ska göra idag.

Jag och en klasskompis ska åka in till Örebro till motionsform som är ett nyöppnat hälsocenter. Vi har skrivit frågor utifrån syftet: Varför går folk på gym? Och ska därför intervju två personer som tränar på gymmet där. Så ska vi spela in/ filma och transkribera (skriva av ordagrant och även mimik och kroppsspråk) och presentera det nästa torsdag. Tenta har vi redan haft i denna kursen och jag hoppas verkligen att det gick bra. Nästa kurs är B-uppsatts.
leslita
Nu börjar det närma sig slutet, snart är jag färdigutbildad professionell hälsoarbetare och spa konsulent. Spännande!

Kommentarer

Postat av: supermom

Publicerad 2010-04-25 13:52:31

Vad söt du är som tittar in till mig lite då och då! :)

Har suttit och läst en massa i din blogg nu... läst lite mer om spaprogrammet du läser och insett att vi faktiskt håller på att skapa liknande företag.

Och så ser jag att du har jättemycket gemensamt med min äldsta dotter... ska nog rekomendera din blogg till henne. Hon funderar också på att läsa till spaterapeut... fast inte på universitetet... hon är ingen pluggis direkt!



Kram på dig!

Postat av: keela

Publicerad 2010-04-25 16:13:54

okej, kul:D

Postat av: Saraicg

Publicerad 2010-04-25 17:50:48

Grattis får man väl säga då! :D

Postat av: Bögen från Dalarna

Publicerad 2010-04-25 22:16:00

Härligt och intressant. Kommer säkerligen passa dig. :)



Och tack så mycket, glad jag blir. :) Och detsamma får jag säga! =)



Hoppas att du får en bra vecka :)

Postat av: supermom

Publicerad 2010-04-26 12:21:31

Hej där!



Du har en beautiful blogger award att hämta inne hos mig :)



Ha en bra dag!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild