Kropp och själ

leslita.blogg.se

Leslita bakar bröd [Video]

Publicerad 2009-11-06 23:01:41 i Recept,


Videoinlägg idag bara för att jag hade lust att prata med nån :) Höj volymet ordentligt sen EFTER reklaminslaget :) sen kan man spola lite i mitten av klippet när jag gör mina små bollar så länge, fast då missar ni mina roliga kommentarer och beskrivning på receptet :P


Frukostbullar

Bild innan första jäsningen...50 sen kommer videon efter första gäsningen.

Recept Ingredienslista:
50
g jäst
5 5 dl vatten, 37°
2 2 msk rapsolja
2 2 tsk salt
1 1 dl rågflingor
8 8 dl grahamsmjöl
ca 4 ca 4 dl vetemjöl special

Gör så här

1. Rör ut jästen med vattnet, arbeta ihop resten till en smidig deg. Knåda, täck och jäs 30 minuter.

2. Knåda degen väl. Rulla ut två längder, dela varje i tio bitar. Rulla runda bullar och ställ dem på plåt med bakpapper. Täck med bakduk och jäs 20 minuter.

3. Värm ugnen till 250°. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Pensla bröden med hett vatten när de kommer ut ugnen och låt dem svalna på galler.


Det blev riktigt gott och väldigt mättande, jag var mätt efter en och en halv redan :)

Har du nått gott brödrecept? Vad bakade du senast?

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2009-11-07 11:47:58

Oj, det var länge sedan jag bakade. Den biten står min dotter för :-) Jag älskar hennes cheesecake med smak av lime!

Kan tyvärr inte titta på din video eftersom min uppkoppling är så usel. Alla filmer står bara och hackar :-(

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild