Kropp och själ

leslita.blogg.se

Chakra

Publicerad 2009-03-10 22:48:12 i Alternativmedicin, Ayurveda,

Vi har 7 chakran och dessa har var sin speciella placering, färg och representationer. Ett chakra är ett energi centrum. 
Man kan se någons chakra genom Auran. Aura är energi fältet som kroppen sänder ut. Detta fält kan vara i olika färger. Eller man kan säga att dem bör vara i olika färger om ens energi är jämn. Men det är väldigt sällan. Aurans färger ändras hela tiden. Man kan även känna av en annan personen chakran. Har du varit med om att du kommer in i ett rum och det är dålig stämmning? Vad innebär igentligen en dålig stämnig, folket kan vara glada och det finns inget som man direkt kan peka ut. Det är energierna från någon eller några personer i rummet som inte överstämmer. Om en färg syns starkare eller tydligare så innebär det att denna är "mer aktiverad". Det kan vara positivt ibland men oftast är det negativt och innebär en obalans. När Chakra systemet i kroppen är ur balans så kan man använda sig av olika tekniker för att stabilisera upp denna ojämnhet. En pendeln är användbar att hålla över chakrat. Också kristall healing, man lägger helt enkelt sina stenar över alla chakran på den liggande personen och låter dem få "suga ur" dem negativa energierna. Det finns mycket mer men allt beror på vad man tror på. te.x. Reiki ( healing utan handpåläggning). Vanlig massage hjälper också. Man räknar chakran nerifrån på kroppen.

Chakra

1. Bas eller rot chakrat symboliserar våra primära behov och binjurarna samt sinnet lukt. Balans skapas genom trygghet, mod, tålamod, värme, närhet, mat och dryck. Oblans utlöser sig i egoism centrering och osäkerhet på sig själv. Färgen är rött.

2. Buk eller navel chakrat symboliserar kännslolivet och sexuelitet. Är detta chakra öppet så har personen lättare för att visa sin känslor. Står också för spontanitet och kontroll där meningen är att det ska finnas en balans. Hör till äggstockar eller testiklarnas funktion. Obalans försämrar lusten och glädjen. Färgen är Orange.

3. Solar plexus styr dina kännslor kring andra männsikor som att ha ett omdömde för någon eller ett förtroende. Här i magen har du dem flesta kännslorna som kan kopplas med ditt ego. I en stressad situation "fight or flight" så avgör denna chakrats balansering vad ditt ego väljer. Solar plexus är det kännsligaste chakrat och för att förstärka det behöver man ha tilltro, självrespekt och tro på sig själv annars visar det sig i humörsvängningar och kännslor som inte går att styra. Relaterat till sjukdommar som uppkommer vid negativa kännslor som tex anorexi och magsår. Färgen är gult.

4. Hjärt chakrat. Om det är öppet så känner man lättare gemenskap till andra och det är härifrån man tar energin vid healing. Obalans ger avundsjuka, ilska och en känsla av att vara oälskad. Relaterade sjukdommar uppstår i lungor, cirkulationen, allergier och rädsla eller ångest. Färgen är grönt.     

5. Hals chakrat styr valet av att lite på kännslorna eller kroppen. Känslan eller förnuftet. hkälper dig att lyssna på andra och att uttrycka dig.
Obalans leder till nackspänningar, halsont, nackspärr, spänningshuvudvärk och ämnesomsättningsproblem. Färgen är blått.  

6. Pan chakrat sitter på det tredje ögat. Står för intuition, försåelse och intelligens. Är detta chakra öppet så kommer resterande chakra att samspela. Blockeringar ser man om personen har svårt att fatta beslut, förvirring. Det sägs att barn har ett öppnare panchakra och därmed är mottaglig för det övernaturliga. Färgen är Indigo (blå-lila)

7. Kron chakrat är obeskrivligt, det ligger bortom mänsikors kunskaper. Tomhet och varandet på samma gång. Vissa ser inte detta som ett chakra då den inte har någon direkt förklaring av sina "egenskaper" och "funktioner".  Den har ingen färg heller. Den är transparent som ett sken. Svårt att förklara, ni som kan se Auror förstår.


♥Läs fler inlägg om liknande inlägg under kategorin ANDLIGHET eller AYURVEDA

Kommentarer

Postat av: Madelene

Publicerad 2009-03-11 12:38:17

Hej!

Jaha ja, men ni tävlade aldrig eller? Känner inte till namnet.

Jag går i Powercheer Eagles, i Haninge i stockholm.

Postat av: Eva

Publicerad 2009-03-11 14:09:39

Jätteintressant. Jag känner ju igen lite från Kundaliniyogan, men jag måste erkänna att jag har dålig pejl på alla chakran. Auran har jag däremot känt med händerna. Jag har även känt på andras aura. Det är lite häftigt. För några månader sedan fick jag veta att min aura blivit negativt påverkad av det här med spökerierna, men jag hoppas det blivit bättre nu när jag lärt mig hantera situationen lite bättre.



Ser fram mot fler spännande inlägg på din blogg :-)



kram,

Eva

Postat av: Jenna

Publicerad 2009-03-11 14:16:14

Vad tycker du om min nya idé angående Veckans bild i min blogg? :) Var gärna med och tävla!

Postat av: Katsiaryna

Publicerad 2009-03-11 16:58:06

Sv: hej jag älskar latino danser därför dansar jag mycket Kubansk salsa. Och så dansar jag olika stilar av belly dance. Afro dance är jätte bra och roligt fast tycker att det inrikta sig mer på träning på vissa ställen där de lär ut . Annars älskar jag bara dansa och tävla och ha kul !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild