Kropp och själ

leslita.blogg.se

*Akupunktur i skolan idag*

Publicerad 2009-02-17 16:12:03 i Alternativmedicin, Kinesisk Medicin,

Idag hade läraren på Spa-programmet en överaskning åt oss. Vi skulle jobba med muskelfunktionstester och töjningar som vanligt men eftersom att det har varit så lite folk på lektionerna senaste dagarna p.g.a att det flesta väljer att vara hemma och plugga inför Anatomi tentan. Nästan Inget är ju obligatoriskt på Universitet så man får göra lite som man vill. Vi var 9 personer idag som kan reta resten av klassen att vi fick minsan observera 2 st akupunktur behandlingar! En klasskompis som hade ont i sin axel och en annan klasskompis som hade ont i handleden fick bli stuckna. Haha "behandlade" låter bättre. Det var jätteroligt att se på. Ja skulle verkligen vilja bli akupunktör, men det är ju en lång 3 års utbildning. Nästa termin kommer vi i alla fall att läsa lite sånt om meridianpunkterna och akupressur. 

Akupunktur för handleden

Fakta om Akupunktur: I Asien har det utövats i flera tusen år. Enligt deras lära så finns det ett meridian system i kroppen där Ki flödar. Meridiansystemet har massvis med punkter. Om det blir en blockering i kroppen av en sjukdom eller ett besvär så kan inte Ki flöda fritt och det blir en obalans i banorna. Därför använder man sig av nålar och sticker alltså in dem i dessa meridianpunkter för att öppna upp vägen och få bort hindret för Ki. Nålarna sticks in olika "djupt" och sitter i varierande tid beroende på hur lång sjukdommen har gått. Dv.s hur mycket behandling man behöver. Oftast får man komma tilbaka flera gånger. Nålarna kan nå lokala muskler eller inre organ. Man kan för att öka effekten, vrida eller skaka på nålarna. För mer extra stimulans så går det att koppla till ström. 

Till vad? Exempel som akupunktur används till i Sverige är mest till smärtlindring men också till rökavvänjning, för att snabba läkningsprocessen av en inflamation eller infektion, Depression och oro, Ledbesvär, Stress då det utsöndrar Oxytocin som har en lugnande effekt =),  Mag- och tarmbesvär, Trötthet, sömnbesvär, Migrän och mycket mer. I Kina sägs det kunna bota nästan allt.


Akupunktur för Axelvärk

Vad tror du? Fungerar det? Skulle du testa? Eller kanske har du redan blivit behandlad för nått?

Kommentarer

Postat av: Najnaah

Publicerad 2009-02-17 16:46:22

Haha bläreträ ska tydligen vara måttstock eller vattupass eller vad det nu var.. haha

Akupunktur.. aj!:D

Postat av: Jana | FRÖKEN GRÖN

Publicerad 2009-02-17 19:05:18

Vilken spännande dag!

Jag hade gärna provat akupunktur.

Postat av: Jana | FRÖKEN GRÖN

Publicerad 2009-02-17 19:46:14

Svar

Ja verkligen! Det känns som om det finns en osynlig gräns i mitt liv - före och efter. Jag behövde resan av flera anledningar och jag är så glad att jag gjorde den. Längtar alltid tillbaka och hoppas att jag snart kan återvända och ta sambon med mig.

Postat av: madde

Publicerad 2009-02-17 21:17:57

ja, herregud! jag orkar verkligen inte vänta på sommaren längre :p jaså? om du varit här måste du allt ha märkt vilken ödestad det är.. haha! nej men det blir väl vad man gör det till, som alltid! :D

Postat av: becky

Publicerad 2009-02-17 22:08:11

aa språk e roligt och specieltl om man komemr från landet från början :) akupunktur e skönt :)

Postat av: Najnaah

Publicerad 2009-02-17 22:15:39

Aha.. Min mamma har haft akupunktur nålar i öronen, det hjälper säkert, men fy vad läskigt.. Jag hade nog gnällt ändå:D

Postat av: leopardia

Publicerad 2009-02-19 23:29:18

Absolut att jag tror att det fungerar. Kanske inte på kroniska sjukdomar direkt, men jag tror inte det skulle ha levt kvar så otroligt länge om det inte låg nåt i det, helt enkelt...



ang brustabletter och smoothie, jag slänger i dem i fil-mjölkblandningen och låter det stå ett tag, tills de har löst sig, innan jag mixar ihop allt...



ha det fint.

Postat av: Thomas

Publicerad 2012-02-26 16:05:58

Blivit frisk efter 17 år med en 'kronisk' och 'obotlig' sjukdom, enl.läkare, med öron-akupunktur. Fick det efter en hjärnskakning, Diabetes Insipidus. Läkte även en tennis-armbåge efter 4 ggr, som jag hade haft i 1 1/2 år.

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2012-02-28 22:02:46

SVAR TILL THOMAS



Hej, vad underbart att det fungerade så bra för dig. Tack för att du delade med dig av din historia. Det är så kul att höra att alternativa behandlingsmetoder fungerar.



Tack för din kommentar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild