Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hur vi upplever ett problem

Publicerad 2013-03-29 12:46:00 i Psykologi,

Jag hade en dröm där jag hade en konversation med en kvinna i min ålder. Det är svårt att förklara för det var mest känslan som jag fick än det hon sa. Hon pratade om att hon hade flera syskon, att hennes syskon hade olika pappor. Hon sa att det inte går att göra aborter eller ta ut en skilsmässa där hon växte upp. Hon sa att jag inte har någon aning om hur verkligheten ser ut os.v... 
 
Jag vaknade ganska ledsen och kände att det inte alls stämmer, mina problem är lika förödande och stora som alla andras problem. Bara för att hon föddes i ett U-land och jag i ett I-land så är inte deras problem automatiskt värre...
 
Det kändes som att jag blivit hånad, nedvärderat, smutskastad, som om jag inte vet hur det är att ha ett problem? Alla problem är utifrån hur vi upplever det. Våra upplevelser utifrån vårt normala liv. Vår normala standard, alla avvikelser från det normala är forfarande en avvikelse. Det går inte jämför vems problem som är värst. 

Jag gillar inte uttrycket I-lands problem, jag tycker att det låter som att vi är otacksamma och klagar över småsaker. Men om jag skulle få indraget CSN och vara utan pengar en månad så är det lika mycket ett problem för mig som det är för någon som har ont med pengar i ett helt annat land. En person som är uppväxt med lite pengar vet inget annat, det är bara så det är, det är inget problem om man inte gör det till ett problem. En person i ett annat land med mindre saker, pengar och lägre standard kan lika gärna vara lyckligare än mig. Allt handlar om hur man väljer att uppleva det. 
 
Jag tycker inte att man kan sätta en stämpel eller någon värdering i ett problem. Någon som är beroende av droger för att den varit tvungen att börja med droger för att göra livet enklare går inte att jämföra med en tånåring i Sverige som hamnade i gäng och började frivilligt ta droger. I vilket fall är det fortfarande ett drogproblem och det är lika mycket problem för båda. Mina problem är lika tråkiga som dina problem. Min verklighet är lika verklig som din verklighet. 
 
Många håller säkert inte med och kan argumentera med krig och hemskheter. Men det skulle lika gärna kunna bli krig här, det kan vi inte veta... Skriv vad du tycker?
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Cristian

Publicerad 2013-05-26 19:40:45

Utan att analysera djupare så håller jag med dig i dina tankebanor. Man gör alltför lätt jämförelser med andra med förutsättningen att alla villkor gäller för alla. Men som du skriver, även om ens problem kan i jämförelse med andra verka små, är dessa för en själv väldigt stora. Alla bär på olika bagage som formar oss till de vi är, till att klara av vissa saker och vissa saker mindre bra. Men det är ändå bra att ta till med jämförelser själv så att man inser att ens problem ändå inte är omöjliga att lösa, att om andra har "större" problem som de klarar av, då gäller det att hitta ett sätt att bli starkare för att klara av de man har.

Svar: Tack för din kommentar. Ja du förstår vad jag menar, det är olika förutsättningar för alla och ingen kan leva sig in i exakt hur någon annan känner. Men kanske ärdet som du säger att man behöver bli påmind om att ingenting är omöjligt =)
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild