Kropp och själ

leslita.blogg.se

Två gratänger, Fisk och broccoli

Publicerad 2013-01-04 17:38:01 i Recept,


Hej på er, detta inlägg ska handla om gratänger, bland annat dagens gratäng som jag nu tillagat för andra gången. Det är väldigt enkelt, hacka upp broccoli, tomat och röd paprika. Blanda in örtkryddor, speciellt färsk oregano. Häll i matlagningsgrädde och riven ost på. In i ugnen och vips så är det klart efter en kvar. 


En annan gratäng som jag gjorde för längesen men inte har laddat upp här på bloggen är en fiskgratäng med torskfileèr och en underbar ostsås över. 


Gör så här
Steg 1: Ostsås
Ta fram en kastrull och koka upp lite vatten med fiskbuljong i. Blanda i turkisk yoghurt, två ägg och riven ost efter smak. Rör om hela tiden med en visp och krydda med salt och peppar.Ställ åt sidan.
Steg 2: Grönsaker och fisk
Häll lite olivolja i botten på ungsformen. Lägg bladspenat och hackad purjolök i formen, lägg försiktigt över de upptinade fiskfileérna och avsulta med att hälla ostsåsen över. Ställ in i ugnen, gratängen är färdig när ostsåsen har fått färg. 


Hoppas att ni har haft en härlig ledighet med jul och nyårsfirande. Jag har haft det jättebra. Firade nyår för första gången i Stockholm, det blev väldigt lyckat med lammgryta och fryverkerier och champange på tolvslaget nere vid Slussen. Sedan åkte vi hem och drack mer och umgicks hela natten lång. Vad gjorde ni på nyår? Vad åt ni?

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2013-01-04 20:07:47

Vad gott de ser ut! :)
Allt bra med dig? Var din nyår bra?
kramar

Svar: Hej, ja det var gott =) Allt är bra med mig själv då? Jo min nyår var rolig, jag var med mina grannar här i Sthlm, vi åt och drack gott och så såg vi fyrverkerierna på tolvslaget inne i stan. Hur var din? Vad gjorde du? Kram
Leslita

Postat av: Malin

Publicerad 2013-01-04 22:58:01

Bara bra här! :) Vad mysigt!
Middag hos en kompis! Jättemysigt och god mat! :)
Du skriver inte så ofta här inne mer?
Hur går dansen?
Kram

Svar: Ja det låter bra =) precis som det ska vara. Nja det har blivit lite dåligt när jag har varit i Trollhättan och så har jag C-uppsats och det är uppehåll med dansen. Men jag ska allt komma igång med att blogga nu igen =)
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild