Kropp och själ

leslita.blogg.se

Djävulen och fröken Prym

Publicerad 2013-04-24 10:48:00 i Citat, Sett,läst,hört,

För många år sedan bodde en eremit, som senare skulle bli känd som sankt Savin, i en grotta i denna trakt.På den tiden var Viscos inte mycket mer än en gränspostering, befolkad av rövare som flytt från rättvisad, smugglare, prostituerade, äventyrare som sökte efter gelikar och mördare som vilade upp sig mellan sina brott. Värst av dem alla var en arab vid namn Ahab, som kontrollerade Viscosin byn och dess omivningar och utgrävde dryga skatter av de lantbrukare som ännu framhärdade i ett ärbart leverne. 
 
En dag vandrade Savin ned från sin grotta, gick till Ahabs hus och bad att få övernatta. Ahab skrattade:
>>Vet du inte att jag är en mördare, att jag har låtit halshugga en rad människor i mitt land och att ert liv inte är värt ett dugg för mig?>>
>>Det vet jag>>, svarde Savin. >>Men jag är trött på att bo uppe i grottan . Om jag fick stanna åtminstone en natt i ert hem skulle jag vara mycket tacksam.>>
 
Ahab visste att helgonet var en berömd man, lika ryktbar som han själv, och det störde honom för han tyckte inte om att dela sin ryktbarhet med någon som var så svag. Därför beslöt han att döda honom samma natt, för att visa vem som var platsens verkliga härskare. 
 
 
De samtalade en stund. Ahab blev imponerad av vad helgonet sade, men han var en misstänksam man och han trodde inte längre på det goda. Han visade Savin var han kunde lägga sig och satte sig hotfullt att slipa sin kniv. Efter att ha betraktar honom ett tag slöt Savin ögonen och somnade.
 
Ahab satt och slipade kvinven hela natten. När Savin vaknade på morgonen fann han honom i tårar bredvid sig.>>Du var inte rädd för mig och du dömde mig inte heller. För första gången har någon sovit under samma tak som jag, viss om att jag kunde ge logi åt den som behövde. Du trodde att jag skulle handla riktigt och därför gjorde jag det.>>
 
Från och med denna stund lämnade Ahab sitt kriminella liv bakom sig och satte igång att förvandla trakten...
 
 
-Ur boken Djävulen och fröken Prym av Paulo Coelho (2002). sid 33-34-
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2013-04-24 17:45:48

Wow det är verkligen så. Fick tårar i ögonen. Den boken måste jag läsa. Har läst en bok av Paulo. Han är väldigt talangfull. kram

Svar: Jag fick också tårar i ögonen när jag läste det. Man hoppas på att mänskligheten är god. Boken är väldigt bra, har inte läst ut den än men det är väldigt tänktvärd. Älskar alla hans böcker. Kram
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild