Kropp och själ

leslita.blogg.se

Bot mot huvudvärk

Publicerad 2012-11-28 08:00:00 i Örtapoteket,

Jag har haft en ihärdig huvudvärk i tre dagar. Så hade jag en stark törst också första dagen så jag antog att jag var uttorkad och drack därför hur mycket vatten som helst. Nästan 2 liter. Törsten gick till slut över men huvudvärken var kvar där morgonen efter så jag tog det lungt den dagen och tänkte att jag kanske behövde vila ut och stanna hemma. Tog en promenad för att få lite frisk luft och åt nyttigt med grönsaksjuicer och drack mycket vatten. Ingen skillnad. Dag tre testade att träna, ger syre och bättre blodflöde till hjärnan och kroppen. Nej huvudvärken är fortfarande kvar. Jag kanske håller på att bli sjuk. Huvudvärk brukar vara ett symptom till förkylning eller feber. I min bok som heter "Örter som läker" hittade jag lite tips mot huvudvärk.
  1. Massera tinningarna med några droppar av rosmarinolja.
  2. Drick te (fusioner/tinikurer) med lavendel, rosmarin, pepparmynta, kamomill eller basilika. Jag tittade igenom ingredienslistorna på alla mina teér här hemma och hittade en jackpott. Ett örtte från Willys märke som innehöll både lavendel och pepparmynta (och citrongräs). Inte det godaste men bättre än att dricka alvedon brustabletter. Ush!
 


Så här ser tepåsen ut. Ljusblå med lite rosa och lila blommor på. Grant från Willys.

Vad brukar ni göra om ni har huvudvärk?

Kommentarer

Postat av: Art By Tina - Konst & Fashion

Publicerad 2012-12-03 17:04:20

Se till att få i min c-vitamin från färsk frukt eller grönsaker. Då mår jag bra, ibland fuskar jag med c-vitamin so, brustablett också. För mig funkar det. Huvudvärkstabletter tar jag nästan aldrig.

Svar: Jaha, visste inte att C-vitamin var kopplat till huvudvärk. Ska testa det nästa gång. Men jag får huvudvärk så extremt sällan. Det är skönt. Brukar du ha huvudvärk?
Leslita

Postat av: Halsont

Publicerad 2012-12-04 23:31:38

Jag använder mest huskurer mot halsont.. Misstänker att teet hjälper mot halsont också! ;) När jag har huvudvärk måste jag ta något som verkligen fungerar snabbt och då blir det, tyvärr, ofta piller. Har jag "tid" hjälper det ofta för mig att trycka i mig en ordentlige måltid för att sedan sova bort huvudvärken. Jag tror att den huvudvärk man ofta får handlar om en obalans, brist på ämnen i kroppen, så de huskurer man läser om kan säkert fungera bra!

Svar: Hej, intressant hemsida du har. Lakrits mot halsont var intressant. Jo du har nog rätt i att det är en obalans, som jag skriver som är huvudvärk ofta ett tecken /varning på annan sjukdom eller obalans. T.ex feber eller törst. Så att äta ordentligt är säkert viktigt =)
Leslita

Postat av: Halsont

Publicerad 2012-12-05 19:58:03

JA.. och gott ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild