Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hemma från Askö

Publicerad 2012-05-23 20:56:17 i

Hejsan! Jag kom hem i dag från Askö. Vi var på fältstudiearbete. Min grupp bestämde sig för att arbeta med Hällkar. Ni vet sådana vattenpölas som bildas i bergsklippor. Vi letade efter tarmtång och nattsländor som är små insekts djur som lever i vattnet. Sen mätte vi salthalt, hällkarets mått, avstånd från vattnet (Östersjön), temperatur och hur många nattsländor det fanns samt procentuellt hur stor del som täcktes av tarmtång, om de nu finns i just det hällkaret.

Det var väldigt roligt eftersom att vi fick åka motorbåt till en ännu mindre ö och göra vårt arbete där. Vi undersökte 37 st hälkar. Vi var utomhus och arbetade hela dagarna men på kvällen var det fritid och då blev det, vin, kortfrågespel, bad, bastu och filminspelning!

Vi fick en rolig ide att spela in en skräckfilm där något i hällkaren var farlig och smittade människor. Hahaha Super kul! Helt galen ide. Riktig B film men det kommer bli kul att se den.



Bastu


Vi cyklade till andra sidan av ön där det fanns får och kor. Här fick jag en bild när lillen dricker lite mjölk från mamman.


Backstage bild från filminspelningen.



Det var en väldigt vacker miljö på ön och vi hade tur med vädret så vi kunde sitta utomhus och äta och umgås när vi inte studerade eller gjorde fältstudiearbete. Det kommer fler bilder och även något filmklipp imorgon!

Kommentarer

Postat av: Art By Tina - Konst & Fashion

Publicerad 2012-05-26 16:20:09

Hällkar har jag aldrig hört dom benämnas som - i min värld heter dom jättegrytor. För det är väl sådana där som har gjorts med hjälp av naturens krafter och i botten finns en stor rund sten som hålet skapats av?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild