Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hårrutiner och anti-mjäll tips

Publicerad 2012-03-17 13:08:28 i Hårvård,

Hej, det var längesen jag skev något i min No poo kategori. Jag kan berätta att jag fortfarande inte använder schampo och det fungerar bra. Jag ville köpa Willys Olivbalsam men så var den slut när jag var där och den enda jag hittade som var godkänd var Loreal. Låter skumt visst? Det var därför jag lade det på minnet för att jag trodde inte att det var ett märke som kunde ha bra ingredienser. Iaf köpte jag den på bilden och det funkar ganska bra. Det bästa med den är att den gör håret enkelt att reda ut.




Nästa gång vill jag testa Willys Olivbalsam eller någon av Lush inpackningar. Ricinoljan har jag typ slutat med. Tyckte att det blev för jobbigtoch att håret blev trasligt. Däremot är det fortfarande något jag rekomenderar för er som har bättre tålamod än mig. Håret blir tjockare och längre. Det funkar!

Ibland kan jag få mjäll och för er som inte får använda mjällschampoo har jag letat fram lite informations sm kan vara bra tips.
  1. Mjäll kan man få utav att stressa och varje gång immunförsvaret ändras så kan det trigga fram mjäll. Därför är första tipset att sluta stressa och åll dig frisk.
  2. Mjäll är svamp som lever på talg som finns i hårbotten. Genom att ofta tvätta håret minskar du talg, och förstör därmed svampens föda. När du tvättar håret är det också bra att massera nogrant.
  3. Mjäll trivs där det är fuktigt och varm så undvik att skapa sådana miljöer i hårbotten som främjar jästbildning. Till exempel duscha inte med varm vatten, torka hårbotten ordentligt och använd inte instängda mössor.

Detta är sagt av Dr Ilyse Lefkowicz som är en dermatolog i intervjun *HÄR*

Hur går det med era hårrutiner? Någon som har hittat en superkur eller testar en ny balsam? Berätta gärna

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2012-03-17 19:54:48

Det var de! De satt precis där det skulle! :D Sov jättegott sen! :)



Är inte så bra på de där med hår men fick en olja av min syster i julklapp. Moroccan oil (Stavning?). Håret blir jättemjukt, blankt och fint av de. :) Och man behöver inte så mycket av det heller. Använder de efter varje hårtvätt. :)



Ha en fin helg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild